Kinderen beleggen in Mattel en Microsoft

ROTTERDAM, 3 JAN. Kinderen ontpoppen zich als enthousiaste beleggers. In de Verenigde Staten heeft een op de tien elf- en twaalfjarigen zijn spaarbankboekje verruild voor aandelen en beleggingsfondsen. In Nederland deden het afgelopen jaar 1.400 scholierenteams mee aan de Nationale Beurscompetitie, een verdubbeling ten opzichte van 1996.

Amerikaanse banken, beleggingsmaatschappijen, uitgevers en financieel adviseurs springen voortvarend in op de beleggingstrend onder kinderen. Zo is in 1994 het Stein Roe Young Investor Fund opgericht. Dit fonds steekt geld in bedrijven die voor kinderen herkenbaar zijn, zoals Nike, Mattel, Disney, Coca-Cola, Microsoft en kauwgomfabrikant Wrigley. De gemiddeld negen jaar oude beleggers mogen starten met een eerste inleg van 100 dollar.

Ze ontvangen een nieuwsbrief, beleggingsinformatie op hun eigen niveau, een prospectus die leest als een stripverhaal en aan het eind van het jaar een doos met 100 kauwgomstrips. Vorig jaar boekte het nu 180 miljoen dollar grote fonds een rendement van 39 procent. Bedrijven als AT&T, McDonalds en Coca-Cola bieden op de jeugd gerichte Dividend Reinvestment Plans.

Nederlandse bedrijven en financiële instellingen zijn nog niet zover dat kinderen op een eenvoudige manier hun spaargeld kunnen beleggen. Wel heeft bijvoorbeeld de Robeco Groep een kinderrubriek in het eigen blad Safe. F. Oberman, die deze rubriek schrijft: “Kinderen weten vaak meer dan volwassenen. Ze maken gebruik van Internet en wie goed kan surfen, duikt allerlei informatie op die anderen niet hebben.”