STER weigert een spotje met 'Beatrix'

DEN HAAG, 2 JAN. De Stichting Ether Reclame (STER) weigert een reclamespotje van uitzendbureau Start uit te zenden omdat daarin een zogenoemde look-a-like van koningin Beatrix figureert. De STER vreest problemen te krijgen met de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) als ze het spotje wel uitzendt, omdat Start geen toestemming heeft gevraagd aan de RVD.

Volgens een woordvoerder van de STER wekt het spotje de indruk dat Beatrix meegewerkt zou hebben. In het betreffende filmpje over de rol van het uitzendbureau in welvarend Nederland, is in de laatste scene te zien hoe de koningin, rennend over een rode loper richting vliegtuig, een aantal in rij opgestelde heren een 'high-five' (handjeklap in de lucht) geeft. Aan “commerciële uitbuiting” van het koningshuis wil de STER niet meewerken, aldus de woordvoerder.

RVD-directeur E. Brouwers laat weten dat de RVD ertegen is dat leden van het koninklijk huis tegen hun zin voor commerciële doeleinden wordengebruikt. “Dit is dan welliswaar een look-a-like, maar het is de bedoeling om het echt te laten lijken.” De juristen van de RVD gaan de zaak bekijken, meldt Brouwers.

Volgens Start-woordvoerder Theunissen heeft de spot nog niet tot reacties of problemen geleid. “De STER is te voorbarig geweest.” Theunissen stelt dat de juristen van Start en van het betrokken reclamebureau PMSvW/Y&R van te voren hebben uitgezocht of uitzending voor problemen zou zorgen. Toen die tot de conclusie kwamen dat dat niet het geval zou zijn, heeft Start besloten geen toestemming aan de RVD te vragen. Omdat de STER het spotje niet uitzendt, heeft Start het uitzendschema op de commerciële zenders geïntensiveerd.