Reclametest

De Consumentenbond moet geld verdienen. Voortaan kunnen Philips en Miele daarom advertentieruimte kopen naast de testresultaten van hun televisie's of stofzuigers. In NRC Handelsblad en andere kranten van uitgever PCM stond deze week de eerste advertentiepagina 'Beter Kiezen'. Bedrijven kunnen daarop extra aandacht vestigen op producten en diensten die door de Consumentenbond 'goed' of 'zeer goed' zijn getest, staat in een persbericht van de uitgever. “Alleen producten die het predikaat 'goed' en 'zeer goed' hebben gekregen, worden in de tabellen vermeld.”

Een Philips 14PV274 video-televisie-combinatie heeft een 'redelijk' video-gedeelte en een 'redelijk' geluid, maar het uiteindelijke testoordeel van de onderzoekers van de Consumentenbond is 'goed'. Let's make things better, meldt de reclame van Philips vlak daarnaast.

Al op de eerste pagina blijken de goede voornemens van de uitgever geen stand te houden. Bij de stofzuigertest staan behalve drie 'goede' apparaten ook zeven 'redelijk' geteste zuigers, onder meer een Philips.

Lang geleden, in de jaren vijftig, waren de idealisten van de Consumentenbond nog allergisch voor het grote, kapitalistische bedrijfsleven. Maar de miljoenentekorten bij de bond stapelen zich op.

Vijftig werknemers worden wegbezuinigd. Bedrijven mochten al in hun eigen advertenties met de testresultaten van de bond pronken. Ze mogen nu reclame maken naast de testresultaten. De volgende stap zal wellicht zijn dat bedrijven mogen meebetalen aan de testen zelf.