'Katalysators komen niet door de apk-keuring'

ROTTERDAM, 2 JAN. Bezitters van auto's die dit jaar een algemene periodieke keuring (apk) moeten ondergaan, lopen kans dat hun katalysator wordt afgekeurd. Vanaf dit jaar is bij de apk-keuring een zogenoemde viergastest verplicht, die controleert of de katalysator goed werkt en of er niet te veel schadelijke uitlaatgassen in de lucht terecht komen.

Volgens een schatting van Uitlaat Service Nederland (USN) in Harderwijk, de grootste importeur van katalysatoren, loopt ongeveer tien procent van de te keuren auto's het risico afgekeurd te worden. Het gaat volgens het bedrijf om honderdduizend van de één miljoen auto's die voor de keuring in aanmerking komen.

De importeur baseert zijn schatting op de ervaring van bedrijven in Duitsland, waar de viergastest enkele jaren geleden is ingevoerd. USN heeft het onderzoek verricht ten behoeve van de eigen voorraadvorming. In Duitsland, zo stelt het Harderwijkse bedrijf, komt ongeveer tien procent van de katalysators niet door viergastest heen, en moet de katalysator (die schadelijke stoffen zuivert) en eventueel een lambdasonde (die de schadelijkheid van stoffen meet), worden vervangen.

Als oorzaken van een niet goed functionerende katalysator en lambdasonde noemt algemeen directeur F. Kerssens van USN slecht onderhoud van de motor, het frequent tanken van loodhoudende benzine, het laten aanslepen als een motor niet wil starten, of een breuk van de uitlaat na bijvoorbeeld botsingen met verkeersdrempels.

De BOVAG laat in een reactie weten dat het probleem niet moet worden overschat. “Katalysators hebben over het algemeen een lange levensduur. Het gaat bovendien om een zeer beperkt aantal auto's. Nederlandse autobezitters hoeven niet al te angstig te worden van de viergastest”, aldus BOVAG-woordvoerder R. Boon.

Auto's worden vanaf 1985 door de fabrikant standaard met een katalysator uitgerust. De prijzen voor een eventueel te vervangen katalysator variëren aanzienlijk per soort alsmede per type auto. De prijzen van importeur USN lopen uiteen van 265 gulden voor een goedkoop type katalysator in een kleine auto, tot 2.252 gulden voor een duur type in een grote auto.

Het gaat bij de viergastest om auto's die 1993 en 1994 in gebruik zijn genomen. De viergastest is volgens een Europese richtlijn verplicht voor auto's die vanaf 1 januari 1993 in gebruik zijn genomen. Auto's uit 1995, 1996 en 1997 zijn vrijgesteld van de apk-keuring.