Max Havelaar verkoopt 100 miljoen pakjes koffie

UTRECHT, 29 NOV. De Stichting Max Havelaar heeft gisteren het 100 miljoenste pak koffie verkocht. Het eerste pak met het Max Havelaar Keurmerk werd in november 1988 door wijlen professor J. Tinbergen aangeboden aan Prins Claus. De eerste 200.000 kilo gebrande koffie die in 1988 werd verkocht was het begin van een omvangrijke operatie.

Het keurmerk voor eerlijke handel vond daarna navolging in negen andere Europese landen. In de gehele Keurmerkhandel is inmiddels 63 miljoen kilo koffie verkocht. De hele Nederlandse koffiemarkt omvat ongeveer 120 miljoen kilo op jaarbasis. Het aandeel van Max Havelaar daarin is 2,6 procent.

Het keurmerk gaat uit van een aantal handelsvoorwaarden, die er voor zorgen dat boeren uit ontwikkelingslanden een betere prijs voor hun producten krijgen en die onder gunstige handelsvoorwaarden kunnen exporteren. Het keurmerk is er niet alleen voor koffie, maar ook voor cacao, honing en banenen.

In totaal is er door de Nederlandse koffiehandel onder het keurmerk voor eerlijke handel meer dan 37 miljoen gulden aan extra inkomsten bij de kleine boeren terecht gekomen. Dat bedrag komt bovenop de wereldmarktprijs voor koffie.

Er zijn inmiddels 314 coöperaties van kleine koffieboeren ingeschreven. Ze zijn gevestigd in 18 verschillende landen in Afrika en Latijns-Amerika. Volgens de Stichting betekent dit, dat ruim 500.000 koffieboeren gezinnen kunnen profiteren van de handel onder gunstige voorwaarden.