Korting elektronisch betalen; Autorijden in spits zal zeven gulden kosten

DEN HAAG, 29 NOV. Het rekeningrijden, het betalen voor het gebruik van de weg, gaat zeven gulden per passage kosten. Bij elektronisch betalen geldt twee gulden korting. De ministerraad heeft gisteren het wetsvoorstel rekeningrijden goedgekeurd. In de wet worden de hoofdlijnen en criteria van het rekeningrijden vastgelegd.

Voorlopig zal de heffing alleen worden opgelegd op wegen in de Randstad tussen zeven en negen uur 's ochtends. Het rekeningrijden wordt in 2001 ingevoerd. Het heeft als doel de bereikbaarheid van de grote steden te bevorderen. Reizigers moeten worden gestimuleerd op een ander tijdstip in de auto te stappen of voor ander vervoer te kiezen.

Komend voorjaar zal een technische proef worden uitgevoerd. Op de A8 bij Zaandam, de A12 bij De Meern en de A13 bij Delft vinden in maart technische proeven plaats. Op deze drie plekken komt radiografische apparatuur die in staat moet zijn een chipkaart, bevestigd achter de voorruit van de auto, af te lezen. De automobilist die in de ochtendspits de weg opgaat, betaalt via een chipkaart, die in de auto in een speciaal apparaat wordt gestoken. Op de heffingspunten staan portalen met radiografische apparatuur. Als de auto eronderdoor rijdt, wordt de chipkaart 'afgewaardeerd'.

Het is overigens niet verplicht om een apparaat met chipkaart in de auto te hebben. Van deze auto's, en van auto's met een onvoldoende saldo op de chipkaart, wordt na het passeren van de heffingspunten het kenteken gefotografeerd. Zij krijgen een rekening thuis, die twee gulden hoger is dan wanneer elektronisch wordt betaald.

Uit onderzoek blijkt dat waarschijnlijk 15 procent van alle betalingen via elektronische tolheffing zal gebeuren. De meeste gebruikers in de ochtendspits voelen er weinig voor honderd gulden uit te trekken voor de benodigde apparatuur. De ministers Jorritsma (Verkeer) en Zalm (Financiën) willen de belastingdienst inzetten om maandelijks per post honderdduizenden rekeningen te versturen voor gebruik van snelwegen rondom Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.