Omroep BNN wil vooral jongeren

ROTTERDAM, 28 NOV. De publieke omroep die televisiepresentator Bart de Graaff wil oprichten, BBN, heeft een beleidsplan ingediend bij staatssecretaris Nuis (Media).

In het plan zet BNN uiteen hoe de omroep meer jongeren naar het publieke bestel wil laten kijken. Door de opkomst van commerciële zenders als Veronica en RTL4 heeft de publieke omroep grote moeite om jonge kijkers te trekken.

Niet bekend

Nuis moet voor 1 mei 1998 beslissen of BNN wordt toegelaten tot het publieke omroepbestel.

Begin november heeft BNN al een ledenlijst ingediend bij het Commissariaat voor de media. Op die lijst staan 66.031 zogenoemde tientjesleden. Om de status van asprirant-omroep te krijgen, zijn ten minste 60.000 handtekeningen nodig.

Als BNN wordt toegelaten tot het publieke bestel als aspirant-omroep, moet de omroep vanaf 1 september 65 uur televisie en 300 uur radio per jaar maken. De status van aspirant-omroep geldt voor een periode van twee jaar.

Bart de Graaff heeft het afgelopen jaar in zijn televisieprogramma BNN bij de commerciële zender Veronica leden geworven voor een eigen publieke zender voor jongeren.

Veronica spreekt tegen dat De Graaff via hun zender leden heeft geworven voor zijn omroep. “Bart heeft gewoon een programmabudget gekregen en een programma gemaakt”, aldus een woordvoerder. “We wensen hem veel succes. Maar het zal niet een makkelijk klusje worden. Nuis zegt toch dat hij liever minder dan meer omroepen wil.”

Een woordvoerder van Nuis zegt dat het initiatief met het indienen van het beleidsplan “echt serieus wordt.” De Graaff was niet bereikbaar voor commentaar.