Miljardenplannen van Volkswagen

WOLFSBURG, 28 NOV. De Duitse autofabrikant Volkswagen trekt de komende vijf jaar het recordbedrag van 43 miljard mark uit voor investeringen. Het meeste geld gaat naar uitbreiding van de productie, waar ook de bouw van de Lupo onder komt te vallen, een auto die kleiner wordt dan de Polo.

Een van de uitvoeringen van de Lupo wordt een zogenoemde drieliterauto, een wagen die met drie liter brandstof honderd kilometer ver komt. Deze auto krijgt een dieselmotor. De Lupo komt vanaf halverwege volgend jaar in de productie. Voor de Chinese en Zuid-Afrikaanse markt heeft VW ook nieuwe modellen in gedachte.

VW-topman Ferdinand Piëch wil het aantal modellen van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, die allemaal onder het VW-concern vallen, in de periode tot 2000 vergroten tot vijftig. Veel van de wagens krijgen dezelfde bodemplaat, waarvan er maar vier verschillende typen zullen zijn.

De raad van commissarissen van VW zette gisteren het licht op groen voor de investeringen. Veel stof tot discussie vormden de plannen om andere autofabrikanten geheel of gedeeltelijk over te nemen. Piëch zou zich niet in concreto hebben geuit over de mogelijke overneming van Rolls-Royce. Daarover ontstonden enige tijd geleden geruchten, maar BMW lijkt nog altijd de beste kaarten te hebben. Piëch wil wel in het dure marktsegment “iets doen” tegen de Maybach, een uiterst luxe model dat Mercedes misschien gaat maken als concurrent van Rolls-Royce. Een dergelijk nieuw merk vergt ongeveer zeven jaar, aldus Piëch. VW liet kortgeleden wel een zelfontwikkelde twaalfcilindermotor zien.

De commissarissen van het concern hebben wel duidelijk gemaakt dat een hele of gedeeltelijke overneming alleen zin heeft in het hogere marktsegment of in de sector bedrijfswagens. VW zou volgens speculaties belangstelling hebben voor Volvo en daarmee Mercedes concurrentie kunnen aandoen bij de bedrijfsauto's. De Frankfurter Allgemeine meldde vandaag dat VW het oog inmiddels zou hebben laten vallen op deelname in of volledige overname van de eveneens Zweedse fabrikant van zware trucks en bussen Scania.

De commissarissen van VW hadden kritiek op de lange levertijd die is ontstaan bij sommige uitvoeringen van de Passat en bij de nieuwe Golf. Door de productie van de Seat Arosa naar Spanje te verplaatsen komt er op de thuisbasis Wolfsburg in ieder geval meer ruimte voor de Golf. Het beleid van Piëch om aan veiligheid voorrang te geven kreeg algemene instemming. (DPA/AFP)