Nedlloyd koopt ECT-belang terug

ROTTERDAM, 27 NOV. Nedlloyd koopt voor een bedrag van 100 miljoen dollar (bijna 200 miljoen gulden) een belang van 30,56 procent in containeroverslagbedrijf ECT terug van containerrederij P&O Nedlloyd. Dit belang was op 1 januari ingebracht door Nedlloyd bij de fusie met de Britse rederij. De containerrederij van P&O was groter dan die van Nedlloyd. Ter compensatie van dat verschil heeft Nedlloyd toen het ECT-belang in de gezamenlijke onderneming ingebracht.

Volgens de afspraken tussen de aandeelhouders van ECT hebben zij echter het recht van eerste koop als een van de partijen zijn belang van de hand doet. De overige aandeelhouders (Pakhoed, Internatio-Müller en NS) mochten daar tot 1 december over nadenken. Onlangs hebben de aandeelhouders besloten dat Nedlloyd zijn belang weer terugneemt in afwachting van een besluit over de aandeelhoudersstructuur van ECT. Daar is naar verwachting enige maanden mee gemoeid.

Nedlloyd maakte dit nieuws gisteren bekend tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. De resultaten van het transport- en scheepvaartconcern riepen zowel bij beleggers als analisten gemengde gevoelens op. Ondanks een hogere omzet liep de netto winst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar terug met 6 miljoen gulden naar 31 miljoen. Beleggers hadden op een hogere winst gerekend en straften de cijfers af met een koersdaling van maar liefst 10 procent op 42,60 gulden.

Nedlloyds resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening, dat een betere indicatie geeft van de operationele gang van zaken, kwam in het derde kwartaal uit op 32 miljoen gulden, tegenover 38 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van 1997 is het resultaat daardoor uitgekomen op een miljoen gulden.

Nedlloyd zei gisteren over heel 1997 een “duidelijk positief resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening” te verwachten. Over 1996 werd nog een verlies geleden van 8 miljoen. “Operationeel is er daardoor niet zo bar veel aan te merken op Nedlloyd”, meent analist Cees Haasnoot van Effectenbank Stroeve. De omzet, exclusief P&O Nedlloyd, bedroeg in de eerste negen maanden 2,5 miljard gulden, 8 procent boven het niveau van 1996.

Het operationele resultaat van P&O Nedlloyd (voor rente- en fusiekosten) bedroeg in het derde kwartaal 25 miljoen dollar (ongeveer 50 miljoen gulden). Ten opzichte van het gecombineerde resultaat van beide bedrijven over vorig jaar betekent dit een verbetering met ongeveer 20 miljoen dollar. Het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van P&O Nedlloyd over het derde kwartaal bedraagt 16 miljoen.

De samenvoeging van de containeractiviteiten van P&O en Nedlloyd moet een besparing van meer dan 400 miljoen gulden per jaar opleveren. Het realiseren van die besparingen verloopt volgens P&O Nedlloyd-topman Tim Harris volgens plan. Een groot deel van die besparingen lijkt echter alweer teniet te worden gedaan door de prijsdruk in de containervaart.

P&O Nedlloyd vervoerde met 587.400 teu (een standaardmaat voor containers) bijna evenveel als vorig jaar. De opbrengsten per teu daalden echter gemiddeld met zes procent. Door volgend jaar onder meer de prijzen op de routes naar het Verre Oosten te verhogen zoekt de rederij compensatie.

Harris kondigde aan dat P&O Nedlloyd volgend jaar negen nieuwe schepen in de vaart brengt. Vier mega-carriers van 6600 teu komen onder Britse vlag. De andere (2900 teu) gaan varen onder Nederlandse vlag met Nederlandse officieren.