Kantoren; Las-Vegas-traditie

Nederland is al lang een autoland. Er is dan ook, net als in de VS, een soort road side architecture ontstaan: de kantoren en bedrijfsgebouwen die als losse elementen langs de snelwegen zijn gedrapeerd. Ook het aantal bijbehorende road signs - reclameborden, lichtreclames en tekens die bij snelwegarchitectuur horen - is toegenomen. Zo staan nu in heel Nederland hoge palen met een gele 'M' erop om automobilisten te laten weten waar ze een Big Mac kunnen eten. Ook zijn overal toekans langs de wegen verschenen die vestigingen van het Van der Valk-concern aangeven.

Toch zijn road signs in Nederland minder talrijk en vooral veel bescheidener dan in de VS. Het is alsof Nederlandse bedrijven zich niet uitbundig durven presenteren. Als ze al road signs gebruiken, doen ze het heel beschaafd.

De koffiebeker die Café Bar Holland op het dak van het hoofdkantoor in Gorinchem heeft laten zetten, is dan ook heel gewaagd voor Nederlandse begrippen. Café Bar verhuurt en verkoopt cafe bars, bedrijfsmatige koffie-apparaten. Negentig mensen werken er in het kantoor- en magazijngebouw, dat in 1986 naar een ontwerp van architect Cor Mastenbroek werd gebouwd. In de beste Las-Vegas-traditie heeft Café Bar van een onmisbaar onderdeel van het aangeboden product het herkenningsteken van het bedrijf gemaakt.

Toch lijkt Café Bar Holland zich een beetje te schamen voor de overmaatse koffiebeker. Misschien ter compensatie van dit duidelijke en begrijpelijke herkenningsteken heeft het ook een echt kunstwerk voor het gebouw laten plaatsen. Het bestaat uit drie schuine staven waarvan de betekenis voor de argeloze automobilist duister zal zijn. Maar ook de staven hebben een boodschap. Ze staan voor de pijlers waarop Café Bar rust: apparaten, ingrediënten en dienstverlening.