Scepsis over doorstart nieuw Fokker

ROTTERDAM, 26 NOV. Zakenman J. Rosen Jacobson besluit binnen een maand of hij doorgaat met zijn pogingen voor een doorstart van Fokker. De afgelopen maanden heeft Rosen Jacobson voor enkele miljoenen aan gereedschappen en machines uit de failliete Fokker-boedel gekocht om eindlijnen op te kunnen zetten voor de Fokker 70 en Fokker 100.

Of Rosen Jacobson er met zijn bedrijf Rekkof (het omgekeerde van Fokker) in slaagt weer Fokkers te gaan bouwen hangt af van de vraag of het hem lukt orders van klanten binnen te slepen die bereid zijn een aanbetaling op de toestellen te doen. Dat zou het nieuwe werkkapitaal kunnen vormen van de fabriek die volgend jaar met de productie van Fokker 70 en Fokker 100-toestellen zou kunnen beginnen.

Een aantal bij de luchtvaartindustrie betrokkenen toont zich sceptisch of de plannen van Rosen Jacobson ook maar enige kans van slagen hebben. Zij achten de kans op een herstart van Fokker nauwelijks reëel. Rosen Jacobson heeft voor een eventuele doorstart van Fokker de medewerking nodig van Stork, dat in Fokker Aviation de certificering van de Fokker-toestellen heeft ondergebracht. Zonder die licenties kunnen geen nieuwe toestellen worden gebouwd. “Ons ontgaat volkomen het optisme waarmee over een herstart van Fokker wordt gepraat”, zegt een woordvoerder van Stork.

Ook de toeleveranciers vormen bij een eventuele herstart een probleem. Shorts in Ierland heeft de productie van vleugels gestaakt maar het Britse Humble zou het bouwen van Fokker-vleugels willen overnemen. “Maar zelfs dan praat je over extra bedragen die een opstart van een dergelijke productie kosten dat je je moet afvragen of je überhaupt nog winst kunt maken op nieuwe toestellen”, zegt een betrokkene.