Plan Consumentenbond; Bond schrapt 55 banen om verlies te keren

ROTTERDAM, 26 NOV. De Consumentenbond schrapt 50 tot 55 banen om zijn financiële problemen op te lossen. Daarnaast wordt de structuur van de bond veranderd en wil hij klanten meer producten op maat gaan leveren.

Dit heeft de directie van de bond gisteren bekendgemaakt. Zij volgt met de ingrepen het advies op van een extern onderzoeksbureau.

Volgens bestuurder R. Koster van Abvakabo is het saneringsplan “zeer hard” aangekomen bij de driehonderd medewerkers van de Consumentenbond, die samen 240 arbeidsplaatsen innemen. Zij voelen zich vooral aangevallen in het rapport van het onderzoeksbureau dat de hoge personeelskosten onder meer wijt aan het grote aantal deeltijd- en flexwerkers.

“Het is kwalijk dat de zwarte piet bij het personeel terechtkomt”, vindt Koster. Het saneringsplan is voorgelegd aan de ondernemingsraad, die advies uitbrengt aan de directie. In maart kan het personeel duidelijkheid verwachten over de aangekondigde ontslagen.

Koster vraagt zich af waarom de Consumentenbond niet eerder financieel orde op zaken heeft gesteld om de voorgestelde drastische ingrepen te voorkomen. “De organisatie heeft daar alle tijd voor gehad, want ze draait al vier jaar met verlies”, licht hij toe. De bond leed de voorbije jaren 6 miljoen gulden verlies. Het tekort voor dit jaar zal ten minste nog eens twee miljoen gulden bedragen.

Een andere oorzaak voor de financiële problemen is dat het ledenaantal stagneert op zo'n 650.000, terwijl die leden een groter beroep doen op de service van de bond. Ook de huisvesting van de organisatie is volgens het onderzoeksbureau te duur. Het bureau ziet een oplossing in het verhuren van een gedeelte van het nieuwe pand in Den Haag.

Het ministerie van Economische Zaken heeft zich onlangs bereid verklaard de Consumentenbond te helpen bij het oplossen van de financiële problemen. Voorwaarde is dat de organisatie met een businessplan komt dat uitzicht biedt op een rendabele bedrijfsvoering. De structuele overheidssubsidies aan de bond zijn inmiddels verdwenen, het rijk betaalt alleen voor geleverde diensten.

Om commerciëler en slagvaardiger te kunnen werken wil de Consumentenbond zijn activiteiten in twee afzonderlijke venootschappen onderbrengen: 'consument en onderzoek' en 'consument en publicaties'. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen budget.

De bond wil verder meer op maat gesneden producten aan zijn klanten leveren, naast massaproducten als boeken en tijdschriften. Om dat te kunnen bereiken moet er geïnvesteerd worden in informatietechnologie.