Klassieke mannen en feminisme

Men behaving badly, morgen, BBC1, 22.30-23.00u.

De revival van de 'lager-lad', de bierdrinkende jongeman die zich weinig gelegen laat liggen aan politieke correctheid; in die context wordt Men Behaving Badly regelmatig beschreven. De BBC begon drie weken geleden met een nieuwe reeks van de in Engeland immens populaire comedy.

Hoofdfiguren zijn Tony en Gary, die de volwassen leeftijd allang hebben bereikt, maar daarvan zelf nog niet helemaal lijken doordrongen. Van de twee heeft Gary de meest 'verantwoordelijke' levensstijl; hij heeft een vaste baan als manager op een klein, onbestemd kantoor, een huis en een vriendin. Tony, zijn onderhuurder en vriend, is het type van twaalf ambachten en dertien ongelukken. Als hij geen baantje heeft, zit hij meestal de hele dag op de bank te denken aan het bovenbuurmeisje, met wie hij al jaren in bed probeert te belanden.

Tony en Gary voldoen aan een klassiek manbeeld: kinderachtig, onbeholpen, saai, onhandig, kleinzielig, gemakzuchtig, slordig en slechts geïnteresseerd in tv, meisjes en bier. Een uitvoerig gesprek op de bank voor de buis over de kont van zangeresje Kylie Minogue, met een fors blik bier en een sigaret, is hun idea of a good time.

Dat aan het echte leven (en echte vrouwen) niet te ontsnappen valt, bleek in eerdere afleveringen. Terug van vakantie ontdekte Tony langzaam dat Dorothy bij hen was ingetrokken. Een eerste aanwijzing was de koelkast, niet langer gevuld met bier, maar met 'groene dingen'. Gary, verontschuldigend: “Dorothy wanted to experiment with food in the fridge.”

Het wangedrag van Tony en Gary zal vrouwelijke kijkers kunnen herinneren aan vroegere - of huidige - vriendjes. Dorothy en bovenbuurvrouw Deborah zijn als enigen hun jeugd ontgroeid, en daarom is de serie wel eens omschreven als een feministische comedy. Maar ondanks hun gebreken komen Gary en Tony opmerkelijk sympatiek over. Het is het Guust Flater-effect: het onvermogen volwassen te zijn charmeert.

Gary en Tony zijn het feminisme ontstegen. Zij proberen niet te voldoen aan de ideaalbeelden die hun in vrouwenbladen worden voorgehouden. Integendeel, zij kunnen met hun tekortkomingen griezelig goed uit de voeten. Het succes van de serie geeft te denken. De 'lager-lad-revival' is in Groot Brittannië uitgegroeid tot een maatschappelijk verschijnsel, dat ook tot uiting komt in Nick Hornby's boeken Fever Pitch en High Fidelity, het mannentijdschrift Loaded, en het hervonden 'male bonding' in kroeg en voetbalstadion.

In de nieuwe serie zijn de verhoudingen iets veranderd. Deborah heeft besloten Tony toch maar een kans te geven, terwijl Gary en Dorothy overwegen te trouwen. De gedachte daaraan maakt Dorothy gelukkig, ware het niet dat Gary haar echtgenoot zou worden. En Gary lijdt aan het knagende gevoel nog niet met genoeg vrouwen te hebben geslapen.

De Tros zond eerder twaalf afleveringen van de comedy uit, onder de weinig pakkende Nederlandse titel Geen kwaaie jongens. Wanneer de omroep de negen afleveringen laat zien die ze nog op de plank heeft liggen, is onzeker. Liefhebbers hoeven niet te wachten. Zij kunnen de komende weken bij de BBC terecht.