Belegger Endemol houdt het gezellig

De aandeelhouders van Endemol kwamen gisteren voor het eerst sinds de beursgang vorig jaar bij elkaar. Beleggers zijn niet verwend door de televisieproducent, maar bleven meestal complimenteus.

HILVERSUM, 26 NOV. Het gezellige geroezemoes bij de koffie verstomt als in Studio 21 plotseling het gordijn opengaat. Een donkere zaal openbaart zich met in de verte, gezeten op een verlicht podium, achter een tafel zeven heren en een vrouw: het bestuur van Endemol.

Het amusementsconcern organiseert zijn eerste aandeelhoudersvergadering sinds de beursgang in stijl. Een Polygroon Journaal met de stem van Philip Bloemendal op een groot scherm verhaalt over de recente geschiedenis van Endemol. De verzamelde beleggers lijken zo onder de indruk dat de eerste frustratie over de lage beurskoers van het nieuwe fonds zich pas laat in de middag aandient.

“Een dividend van 65 cent per aandeel betekent nog geen anderhalf procent van de uitgifteprijs.” aldus een aandeelhouder die naar een microfoon loopt en verlicht door een spot zijn beklag doet: “Dat is drie keer zo weinig als een spaarrekening had opgebracht. En de midkap-index, van middelgrote fondsen in Amsterdam, is met 38 procent gestegen. De meeste fondsen hebben koerswinst behaald. Endemol staat als een van de weinigen op verlies. Zijn dat cijfers die u zorgen baren, of kan het u geen fluit schelen?”

Het kan Endemol natuurlijk wel schelen, zegt president-commissaris BenVerwaayen, voormalig directeur PTT Telecom, nu werkzaam bij het Amerikaanse Lucent. Hij heeft moeten toezien dat de waarde van het aandeel Endemol na een introductieprijs van 48 gulden is gestegen tot meer dan 63 gulden om vervolgens te kelderen tot een dieptepunt vorige maand van 37,60. Inmiddels koerst het fonds even boven de 40 gulden. Beleggers verloren het vertrouwen na het bankroet van Sport7, tegenvallers bij de aankoop Holiday on Ice en onzekerheid over een televisiecontract in Duitsland. In het deze maand uitgebrachte jaarlijkse onderzoek van financieel adviesbureau Rematch naar de perceptie van beleggers, gebaseerd op interviews met fondsmanagers en financiële analisten, scoort het amusementsconcern nog bijzonder slecht: In de categorie overige fondsen staat Endemol op de voorlaatste plaats, net voor KBB.

“We doen onze uiterste, uiterste best om het beleid van de onderneming over te brengen,” aldus Verwaayen: “Maar de vertaling daarvan in de koers is niet aan ons. Het is ook niet verstandig om commentaar over de koers te geven. Natuurlijk staan wij niet te juichen bij een lage koers.”

Voor het overige verliep de aandeelhoudersvergadering van Endemol als zo veel van dergelijke vergaderingen in den lande. Het bestuur werd gefeliciteerd met de behaalde resultaatstijging van 21 procent naar 73 miljoen gulden. Af en toe een kritische opmerking. Een aandeelhouder vroeg of Endemol niet eens wat leuks kon organiseren voor zijn aandeelhouders. En er was veel lof voor het beleggersprogramma Business Update op RTL5, waarvan de doelgroep in hoge mate aanwezig was in de zaal. “Ik ben blij dat het een paar keer herhaald wordt,” zei een spreekster: “Helaas niet op zaterdag want dan hebben aandeelhouders de tijd om te kijken. Dat vind ik een heel groot gemis.”

Of het programma in zijn huidige vorm kan blijven bestaan is nog maar de vraag. De kans is groot dat RTL4 en RTL5 binnenkort uit Luxemburg worden 'weggehaald' en onder Nederlandse toezicht worden geplaatst. Dan zullen er voor de zenders strengere regels gelden op het gebied van sponsors. Business Update wordt nu mogelijk gemaakt door sponsors zoals ABN Amro. De aandeelhouder die naar de gevolgen van deze veranderingen wetswijziging vroeg was opmerkelijk genoeg Guus Jansen, directeur van de 'concurrerende' Uitgeverij Strengholt die kennelijk een belang heeft genomen in het amusementsconcern. Volgens Endemols bestuursvoorzitter John de Mol moeten die gevolgen echter niet overschat worden: “De verschillen tussen Nederland en Luxemburg zijn niet zo groot. Het verschil zit in nuances.” Bovendien werkt Endemol bij dit soort gesponsorde programma's vooral voor Veronica en SBS6 die reeds onder Nederlandse wetgeving vallen. De Mol: “Misschien is het zelfs een voordeel voor ons. Programma's van anderen als Eigen Huis en Tuin vallen behoorlijk buiten de wet. Het is dus eerder een probleem voor de concurrentie.”