Swissair zoekt partner Azië, alliantie uiteen

ROTTERDAM, 25 NOV. De luchtvaartmaatschappij Swissair mikt op samenwerking met meerdere partners in Azië na de beslissing van Singapore Airlines (SIA) om zich terug te trekken uit het samenwerkingsverband met Swissair en de Amerikaanse maatschappij Delta Airlines.

Topman Cheong Choong Kong van Singapore Airlines maakte de beslissing gisteren bekend bij de ondertekening van een alliantie met de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. SIA wil te zijner tijd ook toetreden tot Star Alliance, waarin zeven maatschappijen waaronder Lufthansa en United Airlines (VS) samenwerken.

De Zwitsers geven de voorkeur aan Singapore Airlines te vervangen door verschillende partners in Azië op verschillende routes. Een enkele partner is niet meer voldoende om aan de vraag in Azië te voldoen.

De beslissing van SIA betekent volgens Swissair ook de doodsteek voor Global Excellence, zoals de uit 1989 daterende alliantie met verder United heette.

Analisten voorzien een zware klap voor Swissair als de maatschappij niet snel een vervanging vindt voor Singapore Airlines. Cathay Pacific uit Hongkong wordt genoemd.

Lufthansa-topman Jürgen Weber, in Singapore voor de ondertekening van het contract met SIA, wees op de enorme groei van het vliegverkeer in Azië. Een derde van het internationale vliegverkeer speelt zich daar af en dat marktaandeel zal groeien tot 50 procent in 2005.

Weber wil daarom de banden met Thai Airways aanhouden en wil nog een Japanse en een Chinese partner. Zo'n uitbreiding van de Star Alliance is begin volgend jaar te verwachten.

SIA en Lufthansa zullen gemeenschappelijke vluchtnummers gaan gebruiken en hun programma's voor trouwe passagiers koppelen.

Het aantal verbindingen tussen Frankfurt en Singapore wordt vergroot en die vliegvelden zullen over en weer thuisbasis worden. De maatschappijen werkten al samen op vrachtgebied.

SIA vervoerde in 1996 twaalf miljoen mensen en draaide een omzet van vijf miljard dollar. Er werken 27.000 mensen. De SIA-vloot bestaat uit tachtig toestellen.

Lufthansa is groter. Het vervoerde het afgelopen jaar 41 miljoen passgiers e haalde een omzet van 12,2 miljard mark. Er werken 58.000 mensen en de vloot bestaat uit 314 vliegtuigen. Aan vracht vervoerde Lufthansa vorg jaar 1,7 miljoen ton tegen Singapore Airlines 657.000 ton.