Wetsvoorstel: geen schadevergoeding roekeloze fietser

DEN HAAG, 24 NOV. Automobilisten hoeven geen schadevergoeding te betalen aan voetgangers en fietsers die opzettelijk of door bewuste roekeloosheid een ongeval veroorzaken. Alle andere fietsers en voetgangers die slachtoffer worden van een ongeluk met een motorvoertuig krijgen wel schadevergoeding, ook al treft de automobilist geen schuld.

Dit wetsvoorstel heeft Minister Sorgdrager (Justitie) vanochtend bij de Tweede Kamer ingediend. Door de nieuwe wet zal de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WAM) met vijftig à zestig gulden per jaar stijgen, aldus Sorgdrager. De zogenoemde no-claimkorting (korting op de premie bij schadevrij rijden) verandert niet. De meeste verzekeraars, meent Sorgdrager, hebben al vastgelegd dat automobilisten die buiten hun schuld letsel veroorzaken aan een fietser of voetganger, niet worden gekort op hun no-claim. “Zo wordt het no-claimstelstel veel meer een no-blamestelsel”, aldus Sorgdrager vanochtend op een congres in Zeist. Daar presenteerde ze het nieuwe wetsvoorstel.

Hierin wordt ook de bezitter van de auto aansprakelijk gesteld voor schade aan passagiers - ook bij eenzijdige ongevallen. Rijdt de bestuurder tegen een boom, dan krijgt de passagier schadevergoeding.

Eerder heeft het wetsvoorstel van Sorgdrager heftige emoties opgeroepen. Fietsers en wandelaars toonden zich verheugd, automobilisten waren woedend. Zij menen geen schuld te hebben als ze bijvoorbeeld een fietser aanrijden die door rood licht rijdt. Met de bepalingen 'opzet' en 'bewuste roekeloosheid' komt de minister nu hieraan tegemoet.

De huidige regeling vindt minister Sorgdrager onbevredigend. Slachtoffers moeten soms jaren wachten op afwikkeling van de schade. Bovendien blijft een deel van de schade voor de slachtoffers vaak onvergoed. Sorgdrager wijst erop dat fietser en voetgangers, in tegenstelling tot bestuurders van motorvoertuigen, niet verplicht zijn verzekerd tegen verkeersaansprakelijkheid. Automobilisten en motorrijders zijn nu al aansprakelijk bij ongelukken waarbij een jongere onder de 14 jaar is betrokken. Dat verandert niet. De minister meent dat het nieuwe wetsvoorstel niet zal leiden tot roekelozer gedrag van fietsers en wandelaars. Ze wijst op ervaringen in België en Frankrijk. In dat laatste land bestaat de regeling al ruim tien jaar.