MICHAEL HUTCHENCE (1960-1997); Drukkend succes

AMSTERDAM, 24 NOV. Met de dood valt niet te spotten, wist Michael Hutchence. In een vraaggesprek ten tijde van de hit Suicide Blonde sprak de zanger van de Australische topgroep INXS omstandig over de gevaarlijke vormen die de adoratie van een massapubliek kan aannemen. “Wat gaat er om in het hoofd van zo'n gast die jou gedurende een heel concert met een bezeten blik staat aan te kijken? Dat gebeurt regelmatig.

Voor je 't weet is het: knal!'' Hoe ironisch dat de 37-jarige 'Mick Jagger van Australië' zich vrijdag ophing in een hotelkamer in Sydney, de thuisbasis van de groep die met intensieve tournees en kosmopolitische rockmuziek de wereld veroverde.

Als zoveel Australische rockgroepen begon INXS twintig jaar geleden in pubs en hotelbars, vaak duizenden kilometers van elkaar verwijderd. Bij de internationale doorbraak in 1984 met de door Nile Rodgers van Chic geproduceerde hit Original Sin, was INXS gehard door het veeleisende thuispubliek. Als eerste bracht de groep een grensverleggende mengvorm van rockmuziek met elementen van funk en hiphop, terwijl de dynamische live-show hen het predikaat 'Rolling Stones van de jaren tachtig' opleverde.

In 1985 werd een optreden van INXS live vanuit Sydney doorgeschakeld naar het Live Aid-festival, voor miljoenen tv-kijkers. Een jaar later beheersten ze de MTV Awards met het album Kick en de inmiddels klassieke rockballad Never Tear Us Apart. Als tekstschrijver werkte Michael Hutchence meestal samen met songschrijver en toetsenman/gitarist Andrew Farris, een van de drie gebroeders Fariss die er vanaf het begin bij waren.

Met het toenemende succes ontpopte Michael Hutchence zich als een society-figuur, die zich graag liet fotograferen met beroemde vriendinnen als zangeres Kylie Minogue en topmodel Helena Christensen. Minogue gaf hij het advies dat je 'succes moet behandelen als een tweede huid die je van je af kunt schudden.' De Engelse boulevardpers besteedde veel aandacht aan zijn recente relatie met Paula Yates, de ex van Bob Geldof.

Het twintigjarig bestaan van INXS werd eerder dit jaar beklonken met de tiende cd Elegantly Wasted, een titel met een knipoog naar de manier waarop popsterren als Keith Richards koketteren met hun elegante verval door drank- en druggebruik. Als solo-artiest was Hutchence te horen op de soundtracks van Batman Forever en Pamela Andersons Barb Wire.

Met INXS keerde Hutchence terug naar het uitgangspunt van dansbare rock met funkinvloeden, waarbij zijn stem meer dan ooit sensueel en ontspannen klonk. Af en toe liet hij doorschemeren dat hij gebukt ging onder de druk van het succes. Nadat een meisje hem tijdens een optreden in zijn gulp had gegrepen zei hij: “Voor hetzelfde geld snijden ze 'm eraf, stoppen ze 'm in hun achterzak en vragen ze je na het concert of je er een handtekening op wilt zetten.”

    • Jan Vollaard