Een kostbare vergissing

Anderhalve maand geleden werden zes Nederlandse en zestien buitenlandse bemanningsleden van twee schepen van het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit International in Iran gegijzeld na een uit de hand gelopen wrakopruiming van het Kroatische vrachtschip Baltic. Van de in totaal vijfentwintig opvarenden van de twee schepen mogen er drie Iran nog niet verlaten: een Nederlandse projectleider, een Britse kapitein van de drijvende bok Cyclone die door Smit uit Singapore is gehaald, en de Filippijnse kapitein van de Sharazad, een ondersteuningsvaartuig dat door Smit is ingehuurd uit Koeweit.

Aanleiding tot de rel was dat Smit het werk in de Iraanse haven Bandar Imam Khomeiny tussendoor in de steek heeft gelaten om een in zee gestorte helikopter van de Amerikaanse marine te bergen. De schnabbel leverde Smit volgens betrokkenen 150.000 dollar op.

De Iraanse autoriteiten reageerden furieus op het uitstapje van Smit. Pas eind oktober mocht het merendeel van de bemanning van Smit Iran verlaten. Daarna heeft Smit drie nieuwe bergers uit Rotterdam en negen werknemers uit Singapore laten overvliegen die de berging van het Kroatische schip, volgens hoofd berging van Smit Hans Walenkamp, “binnen vijf, zes weken hopen te klaren.”

Smit heeft volgens betrokkenen inmiddels al een verlies geleden van meer dan tien miljoen gulden op de uit de hand gelopen wrakopruiming in Iran. De opdracht van de verzekeraar uit Londen is aangenomen voor een bedrag van 5,7 miljoen dollar. Maar door een verkeerde inschatting van Smit heeft het karwei grote vertraging opgelopen.

Aanvankelijk oogde de wrakopruiming simpel. Smit dacht snel klaar te zijn door lucht in het wrak te blazen en het in zijn geheel weg te slepen. Daarbij moest over Iraanse oliepijpleidingen worden gevaren. Dat durfde Smit niet aan zonder toestemming van de verzekeraar in Londen. Die wees Smit er op dat expliciet in het verzekeringscontract staat dat het scheepswrak in delen moet worden gesloopt en geborgen en niet mag worden weggesleept. Daarna heeft Smit de Baltic teruggesleept en in delen gesloopt. “Driekwart van het wrak is al opgeruimd”, zegt Walenkamp.