Voorkeur; Musea

BOUWMEESTERS In het Amsterdams Gemeentearchief is een mooie expositie over het werk van de Amsterdamse stadsarchitecten Gerlof Salm (1831-1897) en Abraham Salm (1957-1915) te zien. Lange tijd in vergetelheid groeide de belangstelling voor hun werk weer onder invloed van het postmodernisme. De prachtige tekeningen en foto's van hun werk vormen een feest van herkenning. Bouwmeesters van Amsterdam: G.B. Salm & A. Salm t/m 30 nov in het Gemeentearchief, Amsteldijk 67, Amsterdam, dag 11-17u.

GIUSEPPE PENONE Giuseppe Penone (Gerassio, Italië, 1947) maakt poëtische kunst, vaak geïnspireerd door de natuur. Hij verwerkt takkenbossen, neonlampen, brons, marmer, bladgoud of lapis lazuli. Zijn werken hebben eenbroos uiterlijk (vandaar 'arte povera') en zijn gebaseerd op de (menselijke) huid. Giuseppe Penone: beelden en tekeningen t/m 8 febr 1998 in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di t/m zo 11-17u.

MEESTER VAN DE MODERNE KUNST Het Singer Museum in Laren brengt de opmerkelijke bedrijfscollectie van de Sara Lee Corporation uit Chicago, waaronder werken van moderne meesters als Pissarro, Monet, Gauguin, Matisse, Chagall, Leger, Giacometti en Henry Moore. De schilderijen verkeren in uitstekende staat en worden zonder beschermende glasplaat tentoongesteld en dat is altijd verheugend om te zien. Meesters van de Moderne Kunst. Collectie Sara Lee Corporation t/m 18 jan in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u, zo 12-17u.

EXOTISCH GELD Een museale ontdekkingsreis door de wereld van het oorspronkelijke geld: een met veren en takjes versierde schelp, een ketting van hondentanden, een rol katoen of een partij stokvis. Behalve dat ze mooi en exotisch zijn, zetten de geëxposeerde voorwerpen er toe aan om te filosoferen over de betekenis van geld, waarde, rijkdom en macht. Moneta Exotica. Oorspronkelijk geld uit de hele wereld. Rijksmuseum Het Koninklijk Penningenkabinet, Rapenburg 28, Leiden, di t/m vr 10-17u, za, zo 12-17 u.

CHAPEAU, CHAPEAUX In het Rijksmuseum zijn honderdvijftig hoeden uit de periode 1650-1960 te zien. Het zijn stuk voor stuk hoeden-voor-gevorderden: het materiaal varieert van bevervilt, veren en stro tot glas en plastic. De meeste indruk maken de haute-couture hoeden uit de eerste helft van deze eeuw. Een hoed van gevlochten raffia met satijnen lint, of ribzijde met ibisveren - wie wil zulke juwelen niet in haar hoedendoos hebben? Chapeau, Chapeaux!, hoeden van 1650-1960. t/m 29 mrt 1998 in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u (beh 1 jan).