Stiletto-hakken versus bonkige zolen

Vrouwen die gek zijn op schoenen moeten met bonkend hart gekeken hebben naar de recente tv-uitzending waarin Ruby Wax een bezoek brengt aan Imelda Marcos. Ondanks Ruby's meedogenloze ironie en venijn gunt Imelda haar een rondgang door haar heiligdom, waar ze 's werelds grootste damesschoenencollectie bewaart. Imelda heeft geen kasten, maar kamers vol. Sommige staan op kleur geselecteerd, andere op stijl, leersoort of land van herkomst. Er staan honderden paren die Imelda nog nooit heeft gedragen.

De Nederlandse uitgaven aan schoenen staan in schril contrast met deze overdaad. Volgens het deze maand verschenen branche-onderzoek 'Schoenmaat 1997' geeft de Nederlandse vrouw gemiddeld 108 gulden per jaar uit en staan er niet meer dan elf paar in de kast (berg-, strand- en sportschoenen inbegrepen).

Het samenstellen van een vrouwencollectie is voor schoenwinkels geen makkelijke klus. Het is allemaal veel grilliger dan het mannenaanbod, aldus de schoenenbranche. Mannenwinkels kunnen putten uit een vaste voorraad grote namen als Church, Greve en Crocket & Jones; vrouwenwinkels moeten qua aanbod aansluiten bij het snel wisselende modebeeld. Wat nu gevraagd wordt, kan na de kerstdagen onverkoopbaar zijn. Was de kleur signaalrood twee jaar geleden in, vorig jaar was het uit, maar nu in stiletto-gedaante weer helemaal terug.

Op dit moment floreert, in navolging van de Spice Girls, onder jonge hippe meisjes de plateauzool. Vooral in Engeland is deze revival van de jaren '70 zo heftig dat sommige kranten voor deze enkelbrekers waarschuwen. In de Sunday Times wijst een orthopeed meisjes erop dat hun benen een leven lang mee moeten, maar dat een mode “will disappear in five minutes”. Vijf minuten lijkt wat sterk, maar het is een feit dat fabrikanten zich al weer hebben afgekeerd van de bonkige zool. Het komende seizoen toont een veel puntiger en vrouwelijker leest.

Door het grilliger modebeeld is ook het aanbod vergroot. Een jaar of wat geleden was een schoen van leer, tegenwoordig zijn vrouwenschoenen ook van stof, elastiek of stretchmateriaal. Designers als John Galliano en Prada hebben deze winter veel fluwelen modellen, in bordeaux, zwart en paars. Nog iets extravaganter zijn de knalrode creaties en de luipaardprint van Dolce & Gabbana. Eenvoud is het trefwoord voor de suède- en lakschoenencollectie van J.P. Tod's en de chocoladebruine puntlaarzen van Gucci. Op een dubbeltje na moet het begeerde label duizend gulden opbrengen.

Paul Warmer heeft een schoenenzaak in Den Haag en één in Amstelveen. Lokale smaakverschillen lijken zich nauwelijks voor te doen. “Misschien zijn ze in Den Haag iets behoudender, maar ook het 'sjaaltje-kraaltje type' staat open voor iets nieuws.”

Een tendens die nog niet overal te bespeuren valt, is de belangstelling voor de hoge hak. Volgens de gegevens van het computersysteem van de firma Zwartjes loopt de Nederlandse vrouw op een gemiddelde hoogte van 4 à 4,5 centimeter. Dat is nog niet de helft van de lengte waarmee Prada en John Galliano deze winter hun paarse en zwartfluwelen stiletto's hebben uitgerust.

Kennelijk willen weinig vrouwen wankelen; slechts een enkeling lijkt zich zonder hoge hak naakt te voelen. Zij zal zich kunnen vinden in de uitspraak van Hans van Manen: “De pump is de troon voor de voet”. Vrouwen met oog voor elegantie laten zich niet onttronen en vertonen zich - zeiltochten daargelaten - nimmer op een plat hakje. Een hak van formaat geeft de drager het gevoel van 'wie doet me wat', een gevoel dat onmiddellijk in duigen valt als een hak sneuvelt. In de film Turks Fruit stampt moeder Olga op het hoogtepunt van een woedeaanval op de grond en krak zegt de hak.

Vrouwen gunnen elkaar niet altijd een hoge hak. Hogehakkendraagsters krijgen vaak op een minzaam toontje te horen: “Goh, kun jij daar op lopen?” Het is de kift om het evenwicht, niet zelden uitgesproken door de platzolige soortgenoot. Waar een vrouw ook voor kiest, ze doet er goed aan naar Bett Midler te luisteren: “Give a girl the right footwear and she can conquer the world”.

Verkoopadressen

Paul Warmer, Rembrandtweg 127, Amstelveen, 020-6402392 en Denneweg 23, Den Haag, 070-3633143. Merken: Gucci, Prada, Dolce & Gabbana, J.P. Tod's, Karl Lagerfeld, Charl Jourdan, Sergio Rossi, Vivien Lee en Patrick Cox. En verder eigen creaties onder de naam Paul Warmer.

Zwartjes, Utrechtsestraat 121-125, Amsterdam, 020-6233701. Klassieke laarsjes, model Jodphur en model Chelsea van Crocket & Jones, en het Oostenrijkse merk Paul Green.

Bellissimo Shoes, Denneweg 9d, Den Haag, 070-3641019. J.P. Tod's, Hogans en Patrick Cox.

Hermans, Lange Jansstraat 6-10, Utrecht, 030-2312752. Gespecialiseerd in grote en kleine damesmaten: van 32 t/m 36 en 42 t/m 47.

Dr. Adams, P.C. Hooftstraat 90, 020-6623835; Oude Doelenstraat 5-7, tel. 020-6223734; Leidsestraat 25, 020-6264460 Amsterdam. Merken: Free Lance, Kenzo, Charles Jourdan, Jan Jansen, Katherine Hamnett, Botticelli

Shoebaloo, Koningsplein 7, 020-6267993 en P.C. Hooftstraat 80, Amsterdam. Charles Jourdan, Sergio Rossi, Dolce & Gabbana, Gucci en Prada.

Fred de la Bretonnière, Utrechtsestraat 77, Amsterdam, 020-6269627. Eigen label en het merk Douglas.