SELECTIE

Op het International Documentary Filmfestival Amsterdam zijn dit jaar ongeveer tweehonderd documentaires te zien. Behalve retrospectieven en themaprogramma's zijn er veel nieuwe films. Een greep uit het programma:

The Hunt van Niek Koppen sluit wonderwel aan bij de actualiteit. Dezer dagen behandelt het Britse parlement een voorstel de traditionele vossenjacht te verbieden, maar niemand verwacht dat het zal worden aangenomen. Van binnenuit volgde Koppen een jaar lang de Ludlow Hunt in Shropshire. Zonder schroom laat de nieuwe Master of the Hunt zien hoe oude jachthonden worden afgeschoten en een uitgegraven vos eveneens de kogel krijgt.

Boy Hero 001 luidt de codenaam van Pavlik Morozov, de jonge Sovjet-pionier die in de jaren dertig werd vermoord nadat hij zijn eigen vader als klassevijand had aangegeven. De Finse regisseur Pekka Lehto verzamelde een schat aan beeldmateriaal over de Morozov-verheerlijking en ontzenuwt die in de laatste minuten door een reconstructie van wat er echt is gebeurd.

Public Housing is de titel van de nieuwe film van 'direct cinema'-veteraan Frederick Wiseman, die bij wijze van uitzondering het festival niet zelf bijwoont. Er loopt gedurende ruim drie uur maar een enkele keer een blanke door het beeld in dit portret van de bewoners van een buitenwijk van Chicago: een ouderwetse Wiseman, geheel gewijd aan een facet van de Amerikaanse samenleving.

Ulrich Seidl, de Oostenrijkse 'vieze man' van de eigentijdse documentaire, roept met al zijn films vragen op over de mate waarin hij de werkelijkheid heeft geënsceneerd. Ook bij Der Busenfreund valt moeilijk te geloven dat de ontboezemingen van een Weense seksistische wiskundeleraar spontaan in beeld zijn gebracht.

Bombay is de locatie van het derde deel van Marijke Jongbloeds verkenningen omtrent de hoog opgeleide vrouw die niet aan de man kan komen, onder het motto Fatal Reaction. De hoofdpersoon is een welgestelde Indiase vrouwelijke vrijgezel.

The Underground Orchestra, en niet Het ondergronds orkest, luidt op de valreep de titel van de nieuwe documentaire van Heddy Honigmann. Vorig jaar opende zij IDFA met O amor natural. Dit keer portretteerde ze muzikanten uit alle windstreken, die hun geld verdienen in het labyrint van de Parijse metro.

Hans van Manen is de hoofdpersoon van een videoportret door Ad 's-Gravesande, de directeur van de Nederlandse Film- en Televisieacademie, en Sieuwert Verster. Met als ondertitel Master of Movement tekenen de makers choreograaf en fotograaf Van Manen meer in zijn motoriek en daden dan verbaal.

Angola is de naam van een enorm gevangeniscomplex voor langgestraften in Louisiana. De Britse filmer Jonathan Stack laat in The Farm samen met coregisseur Elizabeth Arbus aan de hand van deze moderne slavenplantage de continuïteit zien in de Amerikaanse geschiedenis.