Quick-keten knabbelt aan McDonald's

ROTTERDAM, 20 NOV. Hamburgerketen Quick, in vaderland België marktleider, wil de komende vijf jaar in Nederland veertig tot vijftig grote restaurants neerzetten. Daarmee is een investering van 120 tot 150 miljoen gulden gemoeid en wil de keten knabbelen aan het marktdeel van onder meer het machtige McDonald's.

“Wij hebben niet de ambitie om nummer één te worden”, aldus A. van Lidth de Jeude, directeur van Quick Nederland. Dat is trouwens vrijwel onmogelijk: de hamburgermarkt in Nederland wordt gedomineerd door McDonald's, met meer dan 150 vestigingen en forse groeiplannen. Burger King heeft veertien vestigingen. Quick was tot nu toe in drie steden te vinden: Breda, Eindhoven en Tilburg.

Vandaag is in Rotterdam het eerste restaurant-nieuwe-stijl van Quick geopend. Met 1400 vierkante meter is het één van de grootste restaurants in zijn soort in Europa. Verder denkt Quick zich te kunnen onderscheiden met kwaliteit, zoals het aanbieden van tarwebroodjes als alternatief voor witte kadetjes om de hamburger te omhullen. De keuken is geheel open: bezoekers kunnen zien hoe hun maaltijd wordt bereid. Daarnaast moeten speeltjes de klanten binnenlokken: een fax- en modemaansluiting voor volwassenen, Internet voor jongeren en een speelruimte voor de kinderen. Van Lith de Jeude wil met dit concept een flink deel van de markt veroveren, vooral in de Randstad. Volgend jaar worden soortgelijke restaurants geopend in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. In 2002 moet Quick veertig tot vijftig vestigingen hebben.

Elke vestiging kost zo'n 3 miljoen gulden. Het worden alle megarestaurants van het Rotterdamse formaat.