Oplage bladen daalt gestaag

AMSTERDAM, 20 NOV. Vrijwel alle grote publiekstijdschriften kampen met een daling van de betaalde oplage. Vooral de vrouwenbladen en de roddelpers moeten flink inleveren. De top-10 van grootste titels telt met VT/Wonen slechts één forse groeier.

Dit blijkt uit de jaarlijkse oplagecijfers van de Nederlandse Oplage Documentatie NOD van het Nederlands Uitgeversverbond.

De roddelbladen Privé, Story en Weekend hebben hun gezamenlijke lezersbestand het afgelopen jaar zien afkalven met ongeveer 90.000. Privé leverde 5 procent in, maar blijft met rond de 400.000 exemplaren per week de grootste. Story zakte 7 procent en komt uit op circa 320.000. Weekend moest 12 procent inleveren en staat nu op pakweg 260.000.

Bij de vrouwenweekbladen als Libelle en Margriet is er ook een daling: 3 procent. Libelle is als grootste van de twee onder de 700.000 exemplaren gezakt, en Margriet dook onder de grens van 500.000.

Het familieblad Panorama heeft de comeback van vorig jaar niet weten vast te houden en is weer beland onder de grens van 200.000. Nieuwe Revu zakte naar circa 140.000. Bij de glossy's stijgt Marie Claire, blijft Cosmopolitan stabiel en daalt Nouveau opnieuw licht.

Het tijdschrift in de categorie van de publiekstijdschriften met al jarenlang de grootste oplage is Kampioen, dit jaar met een oplage van 3.233.485. Dit blad zonder losse verkoop steeg dit jaar met 3 procent.

Veronica, het omroepblad van de gelijknamige commerciële omroep, haalt een oplage van 1.444.106 en blijft daarmee een goede tweede op de ranglijst van de Nederlandse tijdschriften. Deze titel wordt in het segment omroepbladen op de voet gevolgd door de Avrobode en TrosKompas.

De gezamenlijke oplage van de opinieweekbladen bleef nagenoeg gelijk. Elsevier blijft de grootste (133.290), gevolgd door Vrij Nederland (90.191) en HP/De Tijd (42.517)