Noorden wil fabriek voor magnesium

DELFZIJL, 20 NOV. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) onderzoekt samen met onder meer de gemeente Delfzijl, verschillende ministeries en Hoogovens de mogelijkheden tot de bouw van een magnesiumproductiebedrijf in Delfzijl.

De fabriek, die een investering vergt van ongeveer 600 miljoen gulden, zou enkele honderden arbeidsplaatsen opleveren. Het zou de eerste fabriek van Nederland zijn waar magnesium geproduceerd wordt.

Volgens woordvoerder R. Rentema van de NOM zijn de plannen nog “zeer pril”. Er moeten nog contacten worden gelegd met de grote magnesiumproducenten.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de werkgroep Antheus. Daarin werken de NOM, de gemeente Delfzijl, de provincie Groningen en de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken samen. Doelstelling van de werkgroep is nieuwe activiteiten te entameren in de regio. Daarmee wil ze het verlies opvangen van zeshonderd banen, dat een gevolg is van de sluiting van het aluminiumbedrijf Aldel in Delfzijl. Aldel stopt zijn werkzaamheden in het Noorden in 2006.

Omvangrijke magnesiumrijke zoutlagen in Veendam zouden de nieuwe fabriek zeker tachtig jaar van grondstoffen kunnen voorzien, aldus de NOM. Het bedrijf Nedmag, waarvan de NOM aandeelhouder is, gebruikt het magnesiumzout al ruim 25 jaar voor de de productie van magnesiumoxide.

De vraag naar magnesium zal de komende jaren in Europa met vijftien procent toenemen, verwachten de initiatiefnemers. Het lichte en sterke metaal zal vooral in de automobielsector steeds meer worden gebruikt. “De Europese en Amerikaanse wetgeving eisen een verminderde uitstoot van kooldioxyde”, aldus Rentema. “De auto's moeten lichter en milieuvriendelijker worden. Legeringen van aluminium en magnesium gaan andere metalen vervangen.”

Omdat bij splitsing van magnesiumzout het bijproduct chloor vrijkomt, zou er tevens een ethyleendichloridefabriek moeten worden gebouwd waarin het chloor vermengd wordt met etheen. Etheen wordt gebruikt in de kunststofindustrie. Om zo'n EDC-fabriek te bouwen is een aansluiting van Delfzijl nodig op de etheenpijpleiding die tussen Duitsland, via Rotterdam en zuid-Nederland, en België loopt. Deze “aftakking” kost naar schatting tussen de 250 en 300 miljoen, aldus Rentema van de NOM.

De commissie Langman bepleitte in haar rapport over de economische perspectieven voor het Noorden al een dergelijke aansluiting. Volgens Rentema zou de aanwezigheid van etheen nieuwe industriëen voor Noord-Nederland kunnen aantrekken. “Etheen is voor Noord-Nederland van groot strategisch belang. In het verleden kozen kunststofbedrijven voor een andere vestigingsplaats dan Delfzijl, omdat hier geen etheen voorhanden was. Zo ging Arco naar Rotterdam.” Binnen twee jaar duidelijk zijn of de bouw van een magnesiumfabriek in Delfzijl haalbaar is.