BIOSCOOP

Overzicht van documentaires die een breder bioscooppubliek hebben aangesproken:

Travelogues De eerste dertig jaar van de filmgeschiedenis, tot 1925, vormden reisdocumentaires of travelogues (poolreizen, expeditieverslagen, exotische impressies) een vast onderdeel van het bioscoopmenu.

Cineac Vanaf het midden van de jaren dertig tot in de jaren zeventig kenden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zogeheten Cineac-bioscopen. In doorlopende voorstellingen werden journaals, natuurfilms, reisverslagen en filmopnamen van het Koninklijk Huis vertoond, voor een publiek dat nog geen televisie had.

Haanstra Bioscoopdocumentaires van Bert Haanstra (Alleman uit 1963, De stem van het water uit 1967 en Bij de beesten af uit 1972) waren stuk voor stuk onvervalste kassuccessen.

Natuurfilms De jaren vijftig en zestig waren de bloeitijd van de natuurfilm, met name van Walt Disney Productions. De bekendste was The Desert Lives! Vorig jaar vormde de Franse insectenfilm Microcosmos een frisse aanvulling op deze traditie.

Aufklärungsfilme Duitsland was de belangrijkste leverancier van zogeheten Aufklärungsfilme, als voorlichting bedoelde, belerende 'documentaires' over aspecten van het menselijk lichaam in het algemeen en de voortplantingsfuncties in het bijzonder. De oudste stammen uit de jaren twintig, maar het genre kende een met de seksuele revolutie samenvallende revival in de jaren zestig, met de pikante producties van dr. Oswalt Kolle als Het wonder van de liefde en Deine Frau, das unbekannte Wesen.

Recent De laatste jaren waren succesvolle bioscoopvertoningen weggelegd voor Nederlandse documentaires als De ontkenning van Tom Verheul, Het is een schone dag geweest van Jos de Putter, Amsterdam, Global Village van Johan van der Keuken, De slag in de Javazee van Niek Koppen, Fatal Reaction-New York van Marijke Jongbloed en O amor natural van Heddy Honigmann.