'Geen monopolie op naam Het Net'

ROTTERDAM, 14 NOV. De Stichting Vrijmerk eist voor de rechter van Koninklijke PTT Nederland (KPN) dat dit bedrijf de merknaam 'Het Net' niet langer exclusief gebruikt. Volgens de stichting heeft KPN ten onrechte een alledaags woord gemonopoliseerd door dit te laten registreren bij het Benelux Merkenbureau.

'Het Net' is de naam van een netwerk dat KPN eind september heeft gelanceerd. 'Het Net' is een Nederlandstalig en op internettechnologie gebaseerde besloten netwerk waar de gebruiker onder meer informatie kan opvragen, transacties kan doen en elektronische brieven kan versturen (e-mail).

In een reactie zei KPN gisteren het merk alleen te zullen doorhalen als het daartoe wordt gedwongen. “Wij gaan ervan uit dat het merkenbureau ons het exclusieve recht op gebruik van dit merk op goede gronden heeft toegekend”, aldus een woordvoerder. “Wij wachten de rechtszaak af.” Het merkenbureau kan inschrijvingen weigeren van merken die te beschrijvend zijn of te veel voor de hand liggen.

De Stichting Vrijmerk, opgericht door bestuurskundige J. Budding en journalist M. Kat, meent dat normale, algemene en alledaagse woorden als 'het net' niemands exclusieve commerciële eigendom mogen zijn.

Ook andere bedrijven hebben dergelijke merknamen gedeponeerd. De Stichting Vrijmerk heeft voor KPN gekozen, omdat dit een grote in het oog springende partij is. De stichting heeft ook bezwaren tegen de door KPN gedeponeerde merknamen als postkantoor, wisselgesprek, gelukstelegram, telegram, verjaardagspost, 06-nummer, streekpost, kadocatalogus en semafoon.