300 Werknemers havenpool Amsterdam gaan de WW in

AMSTERDAM, 15 NOV. De Amsterdamse havenpool zal geen doorstart maken zoals tot voor kort de bedoeling was. Alle 300 werknemers van het failliete uitzendbureau voor de haven moeten de WW in. Dat heeft een woordvoerster van de Vervoersbond FNV bevestigd. Inmiddels zijn de FNV-leden per brief geïnformeerd.

In plaats van een nieuwe baan kunnen de havenwerkers wel een jaar lang een combinatie van scholing en parttime-werk krijgen. Drie dagen per week krijgen ze een opleiding en voor twee dagen per week is er werk in de haven of daarbuiten. Binnen een jaar moeten ze dan elders een betaalde baan vinden.

Dit plan, dat door het Amsterdamse arbeidsbureau was voorgesteld, is gisteren door de werkgevers en vakbonden in de haven als uitgangspunt overgenomen. Over de financiering wordt nog nader tussen de partijen onderhandeld.

Een woordvoerster van de gemeente Amsterdam zei gisteravond nadat het sociaal plan voor de havenpoolers was uitgelekt, weten dat de onderhandelingen langer zullen duren dan aanvankelijk gedacht.

Het opzetten van een geheel nieuwe pool bleek tot teleurstelling van de vakbonden niet mogelijk door gebrek aan voldoende werk. De havenwerkgevers zeggen niet meer dan 14.000 “diensten” te kunnen afnemen in de eerste helft van 1998. In het tweede semester nemen ze ongeveer 20.000 diensten af.

Op basis van deze verwachtingen zullen uiteindelijk naar verwachting zeventig tot negentig permanente uitzendkrachten in de Amsterdamse haven overblijven. Wie het project van werken en leren verlaat, krijgt een vertrekpremie. Zo'n vijftig werknemers zullen daar gebruik van maken.

Het leer-werk-project bestaat uit twee perioden. In het eerste halfjaar ontvangen de ex-havenpoolers 85 procent van hun loon. Tijdens de volgende zes maanden slinkt dat tot 80 procent.

De twee dagen per week die de deelnemers aan het project niet in het leslokaal doorbrengen, werken ze in de bouw, op de luchthaven en in het wegtransport. Ook zijn ze inzetbaar voor havenwerk.

Met dit plan verdwijnt de havenpool in zijn oude vorm. Het was een soort uitzendbureau, waar mensen in vaste dienst waren en door allerlei havenbedrijven werden opgeroepen om het laad- en loswerk te verrichten. Vooral door de toenemende mechanisatie van het werk is de havenpool al jaren geleden in de problemen geraakt.