Voorkeur; Musea

BOUWMEESTERS Lange tijd is er naar de 19de-eeuwse bouwkunst gekeken door de bril van Berlage, de architect die pleitte voor de toepassing van de 'zuivere beginselen van de constructie'. Het betekende in ieder geval een verwerping van het 19de-eeuwse eclecticisme, een armzalige periode van verderfelijke neostijlen. Maar met de opkomst van het postmodernisme groeide ook de waardering voor de negentiende-eeuwse bouwkunst en haar vergeten eclectici. De Amsterdamse architecten Gerlof Salm (1831-1897) en Abraham Salm (1857-1915) zijn twee van zulke vergeten eclectici. In het Gemeentearchief is nu een mooie expositie over hun werk te zien. Paradoxaal genoeg vormen de prachtige tekeningen en foto's van hun werk een feest der herkenning. Hun namen mogen dan vrijwel zijn vergeten, hun gebouwen niet. Anders dan Berlage hebben de Salmen niet over hun opvattingen gepubliceerd, maar gebouwd hebben ze des te meer. Bouwmeesters van Amsterdam; G.B. Salm & A. Salm GBzn. t/m 30 nov in het Gemeentearchief, Amsteldijk 67, Amsterdam dag 11-17u.

GIUSEPPE PENONE 'Arte povera', dat letterlijk armoedige of povere kunst betekent, is een merkwaardige term. Want armoedig is de kunst van Giuseppe Penone (Gerassio, Italië, 1947) helemaal niet. Het is poëtische kunst, vaak geïnspireerd door de natuur. Takkenbossen, keien en neonlampen zouden eventueel 'armoedig' genoemd kunnen worden, maar deze kunstenaars gebruiken even goed brons, marmer, bladgoud of lapis lazuli. Het woord 'povera' kan bij Penone ook gezien worden in de zin van kwetsbaar en vergankelijk. Zijn beelden ontlenen een belangrijk deel van het poëtische karakter aan hun broze, vergankelijke uiterlijk. Textuur en 'huid' spelen daarbij een belangrijke rol. Huid in allerlei verschijningsvormen: de schors van de boom, de huid van een ooglid, van een vervelde slang, van een blok marmer, de textuur van bladeren of van een rimpelend wateroppervlak, de palm van een hand. Giuseppe Penone: beelden en tekeningen t/m 8 febr 1998 in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di t/m zo 11-17u, ma gesloten (behalve op erkende feestdagen).

MEESTER VAN DE MODERNE KUNST Het Singer Museum in Laren heeft speciaal voor de gelegenheid de wanden in fruitige kleuren gesausd. Op bezoek uit Chicago is een opmerkelijke bedrijfscollectie van de Sara Lee Corporation bestaande uit vijftig schilderijen, werken op papier en beeldhouwwerken van moderne meesters als Pissarro, Monet, Gauguin, Matisse, Chagall, Leger, Giacometti en Henry Moore, die nog nooit eerder in Europa was. De schilderijen in Laren nu, verkeren in prima staat en dat is altijd weer verheugend om te zien, er zit geen glas voor de doeken. Amerikanen durven hun schilderijen, ook bij bruiklenen naar Europa, blijkbaar nog steeds zonder hinderlijke weerspiegelingen in het openbaar te tonen. Meesters van de Moderne Kunst. Collectie Sara Lee Corporation t/m 18 jan in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u, zo 12-17u.

EN VERDER: Zwarte Farao's t/m 1 febr 1998 in de Nieuwe Kerk, Dam; Chinees Porselein uit het Rijksmuseum t/m 23 juni 1998 in de Zuidvleugel Rijksmuseum, Hobbemastraat 19, Amsterdam. Dag 10-17u.