Marco Bakker had promillage tussen 1,1 en 1,8

ROTTERDAM, 12 NOV. Marco Bakker had tijdens het ongeval in de Amsterdam Arena, waarbij op vrijdag 31 oktober de 38-jarige A. Mesker-de Groot om het leven kwam, waarschijnlijk een alcoholpromillage van tussen de 1,1 en 1,8 in zijn bloed. Dat heeft het Gerechtelijk Laboratorium berekend. Het openbaar ministerie in Amsterdam zegt Bakker te verdenken van “dood door schuld”.

Justitie kan het onderzoek van het Gerechtelijk Laboratorium niet gebruiken als apart strafbaar feit, omdat het om een berekening gaat, maar het kan volgens een woordvoerder wel gebruikt worden om aan te tonen dat de zanger “grove schuld” treft. Het kan volgens justitie nog enkele weken duren voordat Bakker daadwerkelijk wordt vervolgd, omdat het onderzoek nog moet worden afgerond.

Een alcoholtest werd pas enkele uren na het ongeluk bij de zanger afgenomen, omdat aanwezige agenten geen vermoeden hadden dat er drank in het spel was. De zanger werd gewond naar het ziekenhuis gebracht. Bakker zei zelf gisteren in een vraaggesprek in De Telegraaf: “Ik heb anderhalf glas wodka gedronken over de gehele dag.” De advocaat van de zanger, mr. R. Verbunt, houdt rekening met de mogelijkheid dat Bakker “zich heeft vergist” in het aantal glazen dat hij gedronken heeft. Volgens de advocaat is er “geen twijfel over mogelijk” dat justitie zijn cliënt voor de rechter zal brengen. “Dat zou ook het geval zijn als er bij dit ongeluk geen lucht van drank zou hangen.” Verbunt zal waarschijnlijk een contra-expertise van het onderzoek aanvragen.

Ook moet nog uit onderzoek blijken of de Opel Omega MV6 van Bakker technische mankementen vertoonde. “Mijn cliënt had het idee dat hij zijn auto niet onder controle had”, aldus Verbunt. Bakker verklaarde na het ongeluk dat het gaspedaal van zijn auto bleef hangen en de cruisecontrol niet goed werkte. “Ik heb de hele rit mijn voet op de rem gehouden”, aldus Bakker in het vraaggesprek. Ook houdt hij rekening met de mogelijkheid dat hij de auto per ongeluk in de sportstand heeft gezet door een rode knop in te drukken.

Opel doet de verklaring van Bakker als zou de cruise control van zijn auto niet naar behoren hebben gefunctioneerd waardoor de auto letterlijk zou zijn gelanceerd, af als “uiterst onwaarschijnlijk”. Volgens Bakker bleef zijn auto door de defecte cruise control versnellen, maar volgens Opel is dat niet mogelijk. Een cruise control is een snelheidsregelaar die de mogelijkheid biedt om elke snelheid boven de 30 kilometer per uur tot nagenoeg de maximumsnelheid in het geheugen te bewaren en constant te houden. De snelheidsregelaar wordt onmiddellijk uitgeschakeld wanneer het rem- of ontkoppelingspedaal wordt ingedrukt of wanneer de versnellingspook in een andere stand wordt gezet.

Ook de verklaring van Bakker dat hij per ongeluk een “rode sportknop” zou kunnen hebben ingedrukt, waardoor zijn auto bleef versnellen, wordt door Opel naar het rijk der fabelen verwezen.

“Ten eerste is die knop niet rood. Er is een knopje dat je kunt indrukken en er dan voor zorgt dat de auto bij een hoger toerental naar een hogere versnelling schakelt. Maar dat kan geen groot acceleratie-effect hebben veroorzaakt.”