Ahold verdubbelt in Nijmegen oplage Gelderlander

Ahold zorgde vandaag voor bijna een verdubbeling van de oplage van dagblad De Gelderlander in de regio Groot-Nijmegen. Zo'n 45.000 huishoudens, die geen abonnee zijn, vinden dan een gratis exemplaar van het dagblad naast het ontbijtbord. De supermarktgigant wil met de actie de aandacht vestigen op de grootste, hypermoderne voorbeeldwinkel van het concern, die morgen in Nijmegen opengaat.

Ahold plaatst een advertentie van twee pagina's in de kranteneditie van vandaag. Het concern wil de advertentie huis-aan-huis verspreiden en betaalt daarom de kosten van het drukken en bezorgen van 45.000 extra exemplaren. In de regio Groot-Nijmegen hebben volgens verkoopleider oplage P. Tromp van De Gelderlander ongeveer 55.000 mensen een abonnement.

Volgens Tromp is het voor het eerst dat een dergelijke campagne op zo'n grote schaal in Nederland wordt uitgevoerd. Het krantenbedrijf en het concern hebben de actie langdurig voorbereid. De extra kranten worden gedrukt als alle andere edities klaar zijn. Rond zeven uur vanmorgen stond een extra ploeg bezorgers klaar om de kranten te bezorgen. Tromp wil niet zeggen wat Ahold voor de campagne moet betalen. Hij geeft wel toe dat de actie ook “een aardige reclame” voor de krant is, wat in de prijsafspraak een rol heeft gespeeld.