Uitstel debat Gulfstream

DEN HAAG, 11 NOV. Staatssecretaris Gmelich-Meijling (Defensie) heeft zich vanmiddag nog niet hoeven te verantwoorden voor de aankoop van het regeringsvliegtuig Gulfstream IV. CDA-Kamerlid Hillen wil eerst meer informatie over de afwegingen en argumenten die gebruikt zijn bij de aankoop, alvorens tot vragen over te gaan.

De Gulfstream IV kwam deze week wederom in opspraak naar aanleiding van documenten die het tv-programma Netwerk presenteerde. Daaruit bleek dat Meijling tegen het advies van de luchtmachttop in voor de Gulfstream had gekozen en niet, zoals voorgesteld, voor de Canadese Challenger 604.

Meijling stelt dat het regeringsvliegtuig, dat sinds de aanschaf verscheidene malen negatieve publiciteit kreeg wegens defecten, geen 'pechkist' is. De Nederlandse Gulfstream presteert zelfs beter dan andere vliegtuigen van dezelfde soort, aldus Meijling.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat het regeringsvliegtuig dit jaar al 97 vluchten met in totaal vijfhonderd vlieguren heeft gemaakt. “Meer dan een gemiddelde Gulfstream”, aldus Defensie. Daarvan was een groot deel transatlantisch, een van de voordelen van het regeringstoestel die de staatssecretaris aanvoerde toen hij de Gulfstream verkoos boven de Challenger.

Ook de verhouding tussen de tijd dat het regeringsvliegtuig beschikbaar en de tijd dat het in onderhoud is, is volgens het ministerie beter dan de fabrikant voorschrijft. Volgens Defensie is een Gulfstream 85 procent van de tijd beschikbaar en 15 procent in onderhoud, regulier of incidenteel.

De regeringsjet heeft dit jaar pas twee keer incidenteel stilgestaan, beide keren door een defect dat bij de fabrikant bekend was, aldus de woordvoerder van het ministerie van Defensie.