DSM verkoopt dochter Curver aan Rubbermaid in VS

ROTTERDAM, 11 NOV. Chemieconcern DSM heeft met het Amerikaanse bedrijf Rubbermaid een principe-overeenkomst bereikt over de verkoop van Curver, een producent van kunststof consumentenartikelen. De overname kan naar verwachting nog voor het einde van het jaar rond zijn, zo hebben de directies van beide bedrijven gisteren bekend gemaakt.

Curver dat zijn hoofdkantoor in het Noordbrabantse Goirle heeft telt ruim 1.450 medewerkers, van wie er 400 in Nederland werken. Brunssum is de belangrijkste vestiging met 300 werknemers. Verder heeft Curver vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Hongarije en Spanje. Het bedrijf heeft een omzet van 450 miljoen gulden per jaar.

Rubbermaid, dat zijn hoofdkwartier heeft in het Amerikaanse Wooster (Ohio) heeft een omzet van 2,4 miljard dollar en 12.000 medewerkers. Het bedrijf, dat een beursnotering in Wall Street heeft, is behalve in de Verenigde Staten ook gevestigd in Australië, Canada, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan, Korea, Luxemburg, Mexico en Polen. Het Europese hoofdkwartier zit in Brussel.

“DSM streeft naar een sterke, strategische inbedding voor de Curver-acitiviteiten in verband met de gewijzigde concurrentie- en marktverhoudingen. Het alternatief voor de verkoop van Curver zou schaalvergroting en daarmee versterking van de concurrentiepositie van Curver als zelfstandige onderneming binnen DSM moeten zijn. Dat zou echter grote investeringen vergen, die niet passen binnen de huidige strategie van DSM,” zo stelde P. Elverding, lid van de Raad van Bestuur van DSM gisteren.

De nieuwe eigenaar Rubbermaid is geen onbekende voor Curver. De twee bedrijven vormden van 1990 tot 1994 een joint venture voor Europa. DSM had daarin een belang van 60 procent. In juni '94 werd DSM volledig eigenaar van het bedrijf Curver Rubbermaid, door het aandelenpakket van 40 procent van de Amerikaanse partner over te nemen. Curver Rubbermaid werd daarna weer gewoon Curver en behaalde het jaar daarvoor met 1.700 werknemers (van wie er 500 in Nederland werkten) een omzet van een half miljard gulden. Het moederbedrijf wilde toen geen gegevens over het bedrijfsresultaat van Curver of de overname-som van het aandelenpakket bekend maken. Ook nu doet DSM geen mededelingen over het bedrag dat Rubbermaid voor Curver betaalt.

Curver is voor chemieconcern DSM de laatste jaren geen grote winstmaker geweest. In 1994 waren de resultaten teleurstellend, maar nog wel positief. Daarna verbeterden de uitkomsten door saneringen, maar Curver bleef kampen met felle concurrentie in een stagnerende markt.

Topman S. de Bree van DSM zegt dat het afscheid van Curver uit de 'DSM-familie' na meer dan 25 jaar pijn doet. “Het gaat echter om de toekomst.” DSM wil dat Curver opgenomen wordt in een sterk strategisch geheel, gezien de forse concurrentie en de gewijzigde marktverhoudingen in de sector.”