Unilever reorganiseert voor 2 miljard

ROTTERDAM, 7 NOV. De Nederlands-Britse multinational Unilever zal dit jaar meer dan 2 miljard gulden besteden aan de herstructurering van het concern. Dat is veel meer dan de 600 tot 700 miljoen gulden die Unilever sinds 1990 jaarlijks uittrekt voor de reorganisatie van fabrieken en de concentratie op kernactiviteiten.

Unilever, producent van onder meer Magnum-ijsjes, Omo-waspoeder en Calvin Klein-parfum, maakte vanochtend bekend dat de nettowinst in het derde kwartaal met 18 procent is gestegen tot 1,55 miljard gulden. Gecorrigeerd voor de recente verkoop van de chemiedivisie steeg de omzet met 4 procent tot 21,6 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 5 procent tot 2,4 miljard gulden.

De winst per aandeel verbeterde met 27 procent tot 1,48 gulden. Inclusief gunstige valuta-effecten door de hogere koers van het Britse pond en de Amerikaanse dollar steeg de nettowinst met 27 procent tot 1,67 miljard gulden.

De koers van het aandeel hield vanochtend stand op een dalende beurs in Amsterdam. Rond het middaguur was de koers 106,70 gulden, twee dubbeltjes meer dan het slot van gisteren.

Door de resultaten in dit kwartaal en de boekwinst van bijna 8 miljard gulden op de verkoop van de chemiedivisie in het vorige kwartaal, heeft Unilever meer dan voldoende financiële ruimte om het tempo van de herstructureringen op te voeren. Het concern zal daarom, desnoods met verlies, activiteiten afstoten die niet langer tot de prioriteiten gerekend worden. Van bijvoorbeeld ijs en luxe parfum heeft Unilever hoge verwachtingen, van diepvriesmaaltijden niet meer.

Unilever heeft sinds de verkoop van de chemie-divisie zoveel geld in kas dat het tientallen miljarden guldens zou kunnen spenderen aan acquisities. Vorige maand werd bijvoorbeeld voor 1,8 miljard gulden de Braziliaanse ijsproducent Kibon overgenomen van het Amerikaanse Philip Morris. Maar ook het sluiten, samenvoegen of moderniseren van bestaande fabrieken (sinds 1990 werd daar 4,9 miljard gulden aan besteed en daalde in Europa het aantal fabrieken van 189 naar 130) blijkt aantrekkelijke verbeteringen op te leveren.

Als gevolg van de al uitgevoerde herstructureringen is de brutomarge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) dit kwartaal gestegen van 10,1 tot 11,2 procent, tegen gemiddeld 8 à 9 procent in de laatste jaren. In Europa en Noord-Amerika was het resultaat nog beter: respectievelijk 14,6 en 13,4 procent. Van de herstructureringskosten wordt maximaal 550 miljoen gulden in het vierde kwartaal opgevoerd als versnelde afschrijving op overtollige en verouderde productiemiddelen die niet meer in gebruik zijn.