Police

Police (Maurice Pialat, 1985, Frankrijk). TV10, 0.25-1.35u.

Wie met pek omgaat wordt ermee besmeurd en wie met honden slaapt staat op met vlooien. Dat geldt ook voor menig misdaadbestrijder. Legio zijn de zaken waarbij politiemensen blijken gemene zaak te hebben gemaakt met boeven. In het schemergebied waar legaal en illegaal elkaar raken gaat dat ook makkelijk. Hoe makkelijk zien we in de film Police met Gérard Depardieu in de hoofdrol als de Parijse inspecteur Mangin. Mangin is boevenvanger, alleen doemt de demonische vraag op: 'wie vangt wie?'.

Alle spelers zijn ethisch besmet in deze fenomenale film van Maurice Pialat. Allen zijn in meer of mindere mate slecht, onbetrouwbaar of leugenachtig. Vaak alles tegelijk. Een advocaat belazert zowel de rechter als zijn cliënten en wordt uiteindelijk zelf te grazen genomen. Geweld buiten of op het bureau lijkt even normaal en onproblematisch als ademhalen. Depardieu slaat een verdachte zo met zijn hoofd tegen het tafelblad, dat het bloed opspat en zijn overhemd besmeurt. Daar wordt hij pas kwaad over. Een pistoolschutter wordt na een aanslag in een steegje op even terloopse als slordige wijze neergestoken. En alle verdachten, voor het merendeel Noord-Afrikanen, liegen, veinzen liefde of verraden hun vrienden. Deze terloopsheid van het kwaad wordt ook weer mooi geïllustreerd door Depardieu. Hij laat een prostituee, die door een crimineel wordt gemainteneerd, heroïne in de zak van deze crimineel verstoppen om hem te kunnen arresteren. Vervolgens gaat hij met haar naar bed.

Gelukkig is een aantal mensen in deze film fysiek aantrekkelijk, zoals de hoofdrolspeelster, Noria, gespeeld door Sophie Marceau. Zij houdt het met een van de drie Tunesische broers die in heroïne handelen. Haar vriend valt in handen van de politie en Depardieu raakt op Noria verliefd. Voor het zover is, is een intrigerend web van gekonkel en intriges gesponnen. Niets is uiteindelijk meer wat het leek. De verrader wordt verraden, de leugenaar belogen. Noria blijkt de vleesgeworden leugen. In een prachtige monoloog vertelt zij haar geschiedenis van liegen om te overleven. Thuis loog ze om te bereiken wat ze wilde en om zich in het keiharde milieu van heroïnehandelaren staande te houden. Aan de zijde van de schaars geklede Depardieu, behoeft de kijker geen illusies te koesteren.

    • Hans Moll