Multimediaal les over snelheid

Bob en de Betatesters, morgen, Ned.1, 8.15-8.29u. Internet: (www.bobclub.nl). Cdrom Bob en de Betatesters (ISBN 90-9011023-2, prijs 24,95 gulden).

Een jaar geleden stuurde de Avro vier medewerkers naar een cursus, waar zij negen maanden les kregen in het hoe en wat van websites, cd-roms en interactiviteit. Om de opgedane kennis een praktische vorm te geven, werd besloten de eindopdracht van het viertal enigszins uit te breiden en in het programmapakket van de Avro op te nemen.

De omroep is, volgens projectleider André van Gemert, erg enthousiast over het resultaat. Dat is namelijk niet zozeer een nieuw programma, maar vooral een multimedia testcase in drie actes; een tv-kinderprogramma, dat morgenochtend voor de tweede keer wordt uitgezonden, een website en een cdrom. Alledrie gaan grotendeels over computerspelletjes en hebben Bob als hoofdrolspeler.

Bob is een geanimeerd figuurtje dat nog op school zit en later hoofdrolspeler in een computerspelletje wil worden. Om zich daarop goed voor te bereiden, roept hij de hulp in van betatesters. In de werkelijke wereld zijn dat mensen die proefversies van computerprogramma's (de zogenaamde beta-versies) uittesten voor deze op de markt verschijnen. Hun tips en commentaar gebruiken de programmeurs om de laatste losse software-eindjes aan elkaar te knopen. Bobs betatesters zijn drie kinderen tussen de tien en elf jaar. De spellen die ze in de eerste aflevering testen gaan allemaal over snelheid, het thema dat ook in de cdrom en op de website terugkomt.

Op de cdrom wordt het informatieve gedeelte meer uitgediept dan in het tv-programma. Zo staan er filmpjes van snelle dieren als haaien en luipaarden op, wordt Formule 1 racen behandeld en natuurlijk de snelheid van de mens.

Om te zien of de informatie goed is begrepen, bevat het schijfje een Bobtest. De motivatie om de testvragen goed te beantwoorden wordt verhoogd doordat de juiste antwoorden toegang tot cheatcodes geven. Dit zijn door programmeurs in het spel verborgen codes waarmee allerlei extra's te verkrijgen zijn. Kinderen die twijfelen over de aanschaf van een nieuw spel kunnen zich door de betatesters over vijftien spellen laten voorlichten, of demo's spelen. De gebruikte spellen (veel racespellen) zijn gekozen omdat ze iets met het thema snelheid te maken hebben. Want de Avro, zo haast Van Gemert zich te melden, heeft geen banden met speldistribiteurs.

De bedoeling van het Bob-experiment, want dat is het, is om kinderen van zes tot twaalf met een mix van vermaak en informatie te bedienen. “Ze op een leuke manier iets meegeven”, noemt Van Gemert dit, een streven dat volgens hem typerend is voor de publieke omroep, hoewel de gekozen mediamix binnen het publieke bestel nieuw is. Een primeur waar hij met gepaste trots op wijst. Die trots gaat gepaard met voorzichtigheid, want Bob's avontuur is voorlopig eenmalig. De Avro wil Bob's populariteit over een half jaar evalueren. In die tijd wordt het tv-programma twee keer uitgezonden (de première was twee weken geleden). De website, die bedoeld is als plaats waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten, wordt regelmatig voorzien van nieuwe informatie. Het thema blijft voorlopig snelheid en computerspellen. Verder kunnen bezoekers cheatcodes uitwisselen of zich abonneren op de 'Bob Nieuwsbrief'. Via links worden de kinderen doorverwezen naar andere sites, die ook iets met snelheid of spellen te maken hebben. Ze worden gestimuleerd zelf links aan te dragen en hun spelrecensies te schrijven. De lijst met links groeit inderdaad gestaag, maar spelrecensies zijn nog niet te vinden. Misschien dat hier na de tweede uitzending van Bob verandering in komt.

    • Nancy Kamperveen