Flip flop

Vorig jaar waarschuwde ING-topman Jacobs op de Dag van het Aandeel dat na 14 vette beursjaren ook wel eens wat magere jaren kunnen komen. Inmiddels liggen de koersen in Amsterdam vijftig procent hoger dan vorig jaar, maar Jacobs mocht vanochtend toch terugkomen. Hij kreeg de prijs voor de beste informatievoorziening aan beleggers (investor relations), die wordt gesponsord door een dochter van Aegon, de verzekeraar die in tegenstelling tot ING per se niet bank en verzekeraar tegelijk wil zijn.

De snelste stijger in de investor relations top-tien is Philips (van de 28ste naar de derde plaats), terwijl Baan uit het niets op de tweede plaats binnenkomt. Ahold, de afgelopen jaren steeds winnaar, moet nu met een zesde plaats genoegen nemen.

Dat Philips als een raket omhoog gaat heeft alles te maken met het Boonstra-effect, dat ook de koers van Philips ook op de Amsterdamse beurs heeft opgejaagd. Activiteiten afstoten, sluiten of opknappen is het devies van de topman, die vorig jaar op 1 oktober begon.

In één opzicht kan Boonstra zijn voorganger Timmer niet doen vergeten. Timmer scoorde vorig jaar in het onderzoek bij particuliere beleggers zowel in de top-drie van de beste als van de slechtste communicatoren over investor relations. Boonstra is voor particuliere beleggers dit jaar de beste, maar ook de op twee na slechtste. De enthousiaste beleggers zullen hun 'flippen' al die jaren hebben vastgehouden, de kritikasters hadden de hoop te vroeg opgegeven.

    • Menno Tamminga