Schiphol schrapt tien procent van vluchten in 1998

SCHIPHOL, 6 NOV. De luchthaven Schiphol zal volgend jaar tien procent van de vraag door luchtvaartmaatschappijen naar starts en landingen niet kunnen honoreren. In zomer en najaar kunnen minder vluchten worden uitgevoerd dan in 1997. Hierdoor worden vooral de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen getroffen.

Dit blijkt uit het zogeheten gebruiksplan voor 1998 dat de directie van Schiphol vandaag heeft gepresenteerd. In het plan geeft de luchthaven aan hoe de geplande vluchten volgend jaar binnen de geluidszones kunnen worden afgehandeld. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de minister van Verkeer en Waterstaat.

In totaal kunnen in 1998 360.000 vluchten worden ondergebracht. Dat is iets meer dan de 353.000 van dit jaar, maar de luchtvaartmaatschappijen wilden er 400.000 uitvoeren. Om de schaarste te verdelen heeft Schiphol vanaf 1 april volgend jaar de status van volledig gecoördineerd vliegveld: een onafhankelijke functionaris zal aangevraagde tijden voor starts en landingen toekennen afhankelijk van de ruimte die er is. Voor 1 april worden echter al zoveel extra vluchten uitgevoerd dat er vanaf die datum in absolute zin minder ruimte is dan dit jaar. Volgens internationale afspraken worden de nationale luchtvaartmaatschappijen het eerst aangesproken bij een afname van de capaciteit.

Dit betekent dat de KLM en de andere Nederlandse maatschappijen vanaf 1 april ten minste 7.400 vluchten minder kunnen uitvoeren dan dit jaar, gemiddeld zo'n 25 per dag. Dit terwijl de KLM en haar partners juist het aantal vluchten per dag willen uitbreiden.

Het aantal woningen die komend jaar te lijden zullen hebben van ernstige geluidhinder bedraagt volgens het gebruiksplan 8.600. Dit is aanzienlijk minder dan de 12.800 van dit jaar en dan het wettelijk maximum van 15.100. Ook 's nachts zal de hinder minder zijn dan dit jaar, mede omdat het aantal nachtvluchten afneemt, de beperkingen voor de lawaaiigste vliegtuigen van kracht blijven en van grotere hoogte wordt aangevlogen.