Philips hervormt bedrijfsstructuur

ROTTERDAM, 6 NOV. Philips brengt consumentenelektronica die de merknaam draagt vanaf begin volgend jaar samen in één bedrijfsonderdeel.

Op die manier moet het eenvoudiger worden een gezamenlijke marketingstrategie uit te stippelen voor deze producten. Dat heeft Philips vanmorgen bekendgemaakt. Tot de nieuwe tak behoren producten als televisies, videorecorders, en audio-apparatuur (van de divisie Sound & Vision), geluids- of videokaarten voor pc's, computermonitoren voor bedrijven en consumenten (voorheen Business Electronics) mobiele telefoons en faxen (Philips Consumer Communications). Huishoudelijke apparaten en lampen worden niet in het nieuwe bedrijfsonderdeel ondergebracht.

Het Philipsonderdeel, waarover de Brit D. Dunn de leiding krijgt, heeft nog geen naam. Dunn is nu nog directeur van Sound & Vision, de naam van deze divisie zal waarschijnlijk verdwijnen. Met de stap wordt opnieuw duidelijk hoeveel waarde Philipstopman C. Boonstra hecht aan een eenduidige strategie voor het Philipsmerk.

De aanstaande overheveling van Philips-marketingmensen (drie- tot vierhonderd arbeidsplaatsen) naar het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam is daarvan een recent voorbeeld. Het Philipsmerk speelde ook een belangrijke rol bij de vorige maand aangekondigde verkoop van Philips Car Systems (autoradio's hebben te weinig toegevoegde waarde voor het merk) aan het Duitse Mannesmann en de gezamenlijke onderneming met Lucent in (mobiele) telefoons en faxen (via Lucent komen Philips-producten in schappen van 16.000 Amerikaanse detailhandelszaken).

In april van dit jaar stelde Philips J. Oosterveld aan als directeur-strategie. Vanuit deze functie werkt Oosterveld dit jaar aan het ontwerpen van een sluitend toekomstplan voor Philips' activiteiten in de consumentenelektronica. Voor 1998 heeft Philips meer duidelijkheid beloofd over zijn strategie. Volgens Philips worden de contouren van deze strategie echter door bovengenoemde hergroeperingen, samenwerkingen en verkopen al zichtbaar. “Die strategie zal niet als een konijn uit de hoge hoed getoverd worden”, aldus een woordvoerder vanmorgen.

Door de hergroepering vervalt Philips' divisie Industriële Elektronica. Eind vorige maand werd al bekend dat Philips met de Britse investeringsgroep Advent International (onder meer General Electric) overeenstemming had bereikt over de verkoop van een tiental dochterondernemingen van deze divisie. De resterende bedrijfsonderdelen worden ondergebracht bij de divisie Business Electronics waarover de huidige topman A. Baan de leiding houdt.