MODE M/V; Lonken naar mannelijke elementen

Milanezen spreken over montenapo of het quadrilatero om het naar hun mening meest sophisticated winkelgebied op aarde aan te duiden. Het gebied omvat onder andere de Via Montenapoleone, de Via Sant' Andrea en de Via Borgospesso. Alle grote namen uit de Italiaanse kleding- en accessoire-wereld zijn er te vinden.

Milaan blijft - met alle respect voor Parijs, New York en Londen - de stad waar de meeste mode- en accessoire-voorkeuren ontstaan. Neem de zwarte nylon Prada-tassen, de schoenen van J.P. Tod's en de lederwaren van Gucci. Wie hier zijn ogen de kost geeft, ziet dat de zojuist uitgebrachte vrouwentas van Tod's de nieuwe lieveling is van fotomodellen en ander modebewust volk. Bedaagdere dames blijven trouw aan Hermès 'Kellybag'. Het model uit 1935 werd in 1955 genoemd naar Grace Kelly die ermee was vergroeid.

Aanzienlijk modieuzer zijn de tassen van Hester van Eeghen. In haar Amsterdamse atelier ontwerpt ze tassen die in Italië worden gemaakt. Voor het sjiekere werk kiest ze voor kalfsleer, rund is geschikter voor wat steviger werktassen. Kleuren zijn haar handelsmerk. Van Eeghen schroomt niet felle kleuren in één ontwerp te combineren. Volgens onderzoek zijn het de Japanse en Franse vrouwen die met gemiddeld twee nieuwe tassen per jaar de grootste afnemers zijn. Sommige vrouwen moeten weinig van een handtas hebben. Van de Amerikaanse moderedactrice Diana Vreeland is de uitspraak: “Eliminate all handbags. What do I do with a bloody handbag that one leaves in taxi's? It should all go into pockets. Real pockets like a man has.”

Er wordt vaker gelonkt naar mannelijke elementen. Volgens Jan Pieter Meppelink van Bobb-juweliers in Amsterdam dragen veel vrouwen tegenwoordig grote mannenhorloges. “Ook die trend was er al eerder in Italië. Daar zie je veel vrouwen met forse klokken zoals de chronograaf van International Watch Company,de Pasha van Cartier en uurwerken van Jaeger le Coultre om de pols lopen.”

Ook exemplaren uit de jaren vijftig zijn in trek. Er is veel vraag naar Amerikaanse modellen van o.a. Hamilton, Elgin en Bulova. “Ooit zijn ze voor mannen gemaakt en moesten de vrouwen het stellen met petieterige klokjes; die periode is voorbij.” Vrouwen kiezen, volgens Meppelink, eerder dan mannen voor een gekleurde band om het stalen horloge op te fleuren.

Meer lef dan mannen tonen vrouwen ook bij hoeden. Volgens Marly Vroemen, eigenaar van Hoeden M/V in Amsterdam en een hoedenwinkel in de modieuze Obere Kö Galerie in Düsseldorf, spelen Nederlandse vrouwen zelfs een voortrekkersrol: “Een Nederlandse kiest veel makkelijker een avantgardistisch model dan haar Belgische of Duitse seksegenoot. De Nederlandse vrouw is minder stijfjes, ze kan in de spiegel kijkend om zichzelf lachen.” Vroemen bespeurt deze winter een trend naar zachte materialen: fluweel, nep bont en 'lammy-modellen'. De gemiddelde prijs van een hoed ligt tussen de ƒ100-ƒ150, Vroemen zit hier duidelijk boven. In de verkoop van dameshoeden zit een duidelijke stijging, aldus Vroemen. Zij schat de groei bij dameshoeden op twintig procent per jaar, tegen vijf procent bij mannen.

Ook Carien Wierda, die antieke sieraden van begin 1800 tot 1940 van Franse, Engelse en Russische bodem verkoopt, bespeurt de financiële grenzen bij de Nederlandse vrouw. “Mensen die echt grof geld uitgeven aan juwelen zijn zeldzaam. Tot een mille of vier gaat het wel. Daarna wordt het bijzonder moeilijk.” Vrouwen die geen krater willen slaan in hun banksaldo en prijzige juwelen laten liggen, verkeren in goed gezelschap. Coco Chanel verheerlijkte nepjuwelen. Juwelen zijn niet gemaakt om je rijkdom te tonen, stelt ze, maar om je te verfraaien. Zelfs goudkleurig plastic en diamanten van glas waren in haar optiek accepté. Niet iedereen deelt Chanels motto, getuige de in Amerika vaak gehoorde opvatting: “Your bosom can be fake, your smile can be fake and your haircolor can be fake. But your pearls and your silver must always be real.”

INFORMATIE

Nederland

Carien Wierda, Den Haag tel 070-5113080. Is met haar collectie antieke juwelen open op afspraak. 21 t/m 29 nov open huis.

Bobb Juweliers, Utrechtsestraat 27, Amsterdam 020-6258137. Nieuwe en tweedehands horloges, o.a. International Watch Company, Jaeger Le Coultre en Rolex.

Rolf Leeser, P.C. Hooftstraat 117, 020-6795020. Stadionweg 91-95, 020-6790100 Amsterdam. Ceintuurs en tassen van Gucci en Prada. Sjaals van Jil Sander en schoenen van Tod's.

Hoeden M/V, Herengracht 422, Amsterdam 020-6263038, o.a. Borsalino, Bronté, Heather Allan, Stephen Jones, Philippe Treacy en Mirjam Nuver.

Henriëtte Dijkinga, Jan van Nassaustraat 48, Den Haag, 070-3281848. Hoeden, haaraccessoires & kleding.

Hut-Couture M/V, Obere Kö Galerie 103, Düsseldorf, 00-49-211133019.

Nana, Blauwstraat 12, Gouda, 0182-511804. Moderne sieraden, o.a Duende, Cecile van Nieuwburg, Dominiek Steinmeyer en Laloli. Prijzen ƒ10 tot ƒ150. Sieraden worden op originele wijze verpakt in vloei- en krantenpapier.

Hester van Eeghen, Hartenstraat 1, Amsterdam, 020-6269212. Kleurrijke tassen.

Londen

Butler and Wilson, 189 Fulham road, betaalbare sieraden in keur aan stijlen.

Harvey Nicols, 109-125 Knightsbridge. Warenhuis met Londens beste modecollecties.

Harrods, Knightsbridge, grootse keus handschoenen, Cashmir sjaals en bagage-artikelen.

Muji, 26 Great Marlborough street. Japanse eenvoud met supersimpele items van kleding tot accessoires voor weinig simpele prijzen.

Parijs

Chanel, 31 rue Cambon. Zelf hield Coco niet van gaatjes in haar oren en opteerde voor oorbellen met een clip. Chanels creaties, waaronder het op een duivennest geïnspireerde model, was ooit de favoriet van prinses Di.

Renaud Pellegrino, 348 rue Saint-Honoré, originele collectie handtassen en rijke keuze aan accessoires.

Hervé Chapelier, 55 Bld de Courcelles. Stevige nylon tassen in alle kleuren van de regenboog.

Hermès, 24 rue du Faubourg St. Honoré, voor evergreens als de Hermès-sjaal, de H-ceintuur en de H-tas.

Philippe Model, 33 Place du Marché Honoré en 79 rue des Saints-Pères. Voor een oneindige reeks kunstzinnige hoeden, ceintuurs en handschoenen.

Katinka de Montal, 9 rue Vaneau, verwierf naam als frescokunstenaar. Maakt jaarlijks een collectie sieraden.

Mercedes Robirosa, 10 place des Victoires. Ontwikkelde zich bij Lagerfeld en Chanel tot sieradenontwerpster met barokke creaties.

Een handige, rijk geïllustreerde gids vol praktische tips is 'Chic Simple Accessoiries' van Kim Johnson, Gross and Jeff Stone. Importeur Nilsson en Lamm.ƒ52,05. ISBN 0-500-01708-5.