Cursus serviesgoed herkennen; De kopjes van oma

Cursus 'serviesgoed herkennen', op ma, di of woe. De cursus duurt een ochtend, middag of avond en kost ƒ60 incl. cursusboek. Inl 070-3889498.

Winkel geopend: do 9-21u, vr/za 9-17u. Buitenom 4, Den Haag

U heeft tijdens de kerstdagen liever een duur, deftig en antiekerig servies om uw gasten mee te imponeren dan uw alledaagse aardewerken bloemetjesservies op tafel? Voor dit probleem is een goedkope en snelle oplossing. Zet het bewuste bloemetjesservies in de koelkast, haal het er na enige uren uit en leg het vervolgens in gloeiend heet water. Gegarandeerd dat uw ordinaire borden en kopjes er volledig gecraqueleerd en o zo sjiek uitkomen.

De tip is afkomstig van Trees Wempe, samen met haar zus Plonie eigenaar van servieswinkel Wempe & Wempe in Den Haag. In hun met borden, kopjes en dekschalen afgeladen grachtenpand kopen en verkopen de zussen gebruikte serviezen - van antiek tot modern, van losse onderdelen tot meerdelig, van ƒ7,50 tot ƒ20.000.

Ook verzorgen ze regelmatig de cursus 'serviesgoed herkennen'. “Omdat de baktemperatuur van aardewerk minder hoog is dan van porselein, versmelt de glazuurlaag niet helemaal met de onderlaag. Door grote temperatuurwisselingen breekt het glazuur”, legt Trees Wempe de craquelé-truc uit. Tijdens de cursus, die drie uur duurt, krijgen deelnemers van alles te horen over verschillende merken, stijlen en decoratietechnieken.

Het is helemaal niet zo moeilijk om aardewerk en porselein uit elkaar te houden, aldus Wempe. Ze haalt haar lesmateriaal, een kist met grote en kleine scherven, tevoorschijn en haalt er een half schoteltje uit. “Kijk altijd eerst naar de onderkant van een bord of schotel. Is de onderrand ongeglazuurd, dan is het porselein. Aardewerk heeft drie puntjes onderop, van het driepootje waarop het in de oven wordt gebakken. Bovendien is porselein meestal doorzichtiger en helderder van kleur.”

Tijdens de cursus komen ook fabrikanten en beeldmerken - de 'handtekening' van de firma - onder het servies aan de orde. Aan de hand van een boekje van de Vereniging Maastrichts Aardewerk kan zelfs een leek de ouderdom van een stuk serviesgoed tot op een jaar nauwkeurig bepalen, aldus Wempe. Het goed kunnen 'lezen' van deze beeldmerken is belangrijk voor verzamelaars, aangezien er nogal wat werd gesjoemeld door keramiekfabrikanten. Zo zette de firma Regout uit Maastricht (in 1969 gesloten) Chinese tekens onder haar porselein om het als 'echt Chinees' te verkopen. In vertaling stond er: gemaakt in Maastricht. Ook schroomde de fabrikant niet om de naam Wedgwood in het porselein te zetten om de klant tot aankoop aan te zetten.

Een bezoek aan Wempe & Wempe staat gelijk aan een reisje door de tijd.

De sjieke, gebloemde kopjes van Royal Albert van oma, de Art Deco-koffiepot van andere oma, de strak vormgegeven naoorlogse schaal (merk Fris) van de schoonfamilie (“toen men massaal trouwde en de fabrikanten veel, goedkoop serviesgoed moesten produceren”), pindabakjes uit de beginperiode van de tv, donker Arabia-servies en pastelkleurige soepkommen uit de jaren '60, Acapulco-servies (veel oranje en paars) uit de jaren zeventig - wie een zweempje jeugd wil herbeleven, moet langs Wempe & Wempe.

    • Friederike de Raat