Truckstaking in Frankrijk leidt tot geweld

PARIJS, 5 NOV. De Franse vrachtwagenstaking, die vandaag haar derde dag is ingegaan, heeft opnieuw tot geweld geleid. Gewapende mannen met bivakmutsen hebben vanmorgen vroeg vier vrachtwagens 'bevrijd' in Vitrolles in het zuiden van Frankrijk.

Eerder had een Nederlandse automobilist in de omgeving van Lille, in een poging weg te komen van een blokkade-post, enkele actievoerende chauffeurs omver gereden. Hetzelfde gebeurde gisteren in de buurt van Lyon waar een Ierse vrachtwagenchauffeur tegen een staker opreed. De overige stakers sleurden hem uit zijn cabine waarna de politie een afstraffing kon voorkomen. Een Nederlandse chauffeur moest vanmorgen voor een rechtbank in Zuid-Engeland verschijnen nadat hij de Britse politie bij Dover had aangevallen.

De Franse regering doet intussen moeite om de gevolgen van het conflict te beperken. Minister Dijkstal (Binnenlandse Zaken), die gisteren op werkbezoek was bij zijn Franse collega Chevènement, kreeg de verzekering dat de overheid probeert de grensdoorgangen vrij te houden. Dijkstal onderstreepte dat Nederland het 'onaanvaardbaar' vindt als het vrije verkeer in Europa door Frankrijk niet wordt verzekerd.

In het Franse parlement gaf premier Jospin de verzekering dat de regering volgende week al een wetsontwerp indient om de arbeidsuren in de transportbranche beter te reguleren en te controleren. Hij beloofde bovendien dat, zodra een akkoord in het wegvervoer wordt bereikt, de regering dit van toepassing zal verklaren op alle partijen.

De Britse premier Blair heeft gisteren een kwartier met Jospin gebeld. Hij verzocht Jospin om zo snel mogelijk een einde te maken aan de blokkades. Ook wil Blair dat Frankrijk de schade vergoedt die vorig jaar is ontstaan toen de Franse wegen twaalf dagen waren geblokkeerd.

Terwijl benzine schaars wordt en nog 150 blokkades in Noord-, West- en Zuid-Frankrijk actief waren, kwamen vanmorgen voor het eerst sinds vrijdag alle organisaties van werkgevers (inclusief de grote UFT) en werknemers weer bij elkaar om te trachten een oplossing te vinden voor het conflict, het derde in vijf jaar. Gezocht wordt naar een verbetering van de lonen (de bonden willen 20 procent in drie jaar en het respecteren van de afspraken die zijn gemaakt na afloop van de staking van vorig jaar november) en verbetering van de arbeidsomstandigheden (velen werken 250 uur per maand).

De International Road Transport Union (IRU), een overkoepelend orgaan van wegvervoerders, ziet af van juridische stappen tegen de Franse staat. “Volgens de Franse wet zijn wij als organisatie niet direct betrokken bij de acties en kunnen wij dus geen kort geding tegen de Franse staat aanspannen”, zegt een woordvoerder. De IRU zal individuele transporteurs bij staan in rechtzaken. “De hele transportindustrie heeft door de blokkades van vorig jaar ongeveer een miljard gulden schade geleden. Daarvan is pas 1 procent aan schadevergoedingen uitgekeerd.”