Radio-makers

De computer dicteert 24 uur de muziekkeuze van Sky Radio. Het station garandeert elk uur minimaal 50 minuten non-stop popmuziek, zonder heavy-metal. Verder maken reclame-boodschappen, nieuwsberichten en het weer het uur vol.

Dagelijks wordt wel live Candlelight (van 23.00 tot 24.00 uur) door Jan van Veen uitgezonden. “Dat programma bestaat al bijna dertig jaar en is samen met Het Oog op morgen 's avonds het best beluisterde radioprogramma met een marktaandeel van 17 procent. Dat wil zeggen dat zeventien van de honderd luisteraars op dat programma afstemmen”, zegt programmadirecteur Vranzz van Maaren. De computer wordt volgens het Amerikaanse AC-systeem geprogrammeerd (adult contemporary) en zorgt dat een hit zo'n zes keer per dag wordt gedraaid. Zo'n hit is bijvoorbeeld In Nije Dei van de Friese groep De Kast. Van Maaren vertelt dat hij - eigenlijk het jukebox-systeem van de harddisk-schijf - kan putten uit een voorraad nummers van tussen de 2.000 tot 2.500. In 1988 is hij met drie man begonnen. Inmiddels werken bij het commerciële bedrijf vijftig mensen. Het gaat goed. “Wij richten ons op een publiek van tussen de twintig en vijfënvijftig jaar oud. Maar het blijkt dat we ook bij meisje tussen de dertien en negentien jaar populair zijn.” Die houden dus ook van de Backstreet Boys, Whitney Houston, Celine Dion, De Kast, Spice Girls, WES, Marco Borsato en Elton John. Sky Radio, 100.7 FM.