KLM opgewekt ondanks druk van Schiphol

KLM stevent dit jaar af op de beste resultaten uit haar geschiedenis. Volgens financieel directeur Rob Abrahamsen loopt dit parallel met 'het nieuwe handelen en denken' binnen de 'blauwe familie.'

AMSTELVEEN, 5 NOV. Voor financieel directeur van de KLM Rob Abrahamsen kon de 'goednieuws-show' van zijn bedrijf gisteren niet lang genoeg duren. De persconferentie over de halfjaarcijfers liep uit, daarna was het de beurt voor pers, radio en televisie, vervolgens werden de analisten uitgenodigd op het 'KLM-feestje'. Maar de boodschap van de KLM kon nauwelijks beter. Zeker niet tegen de achtergrond van de dreigende problemen rond de luchthaven Schiphol.

De uitstekende resultaten van KLM vallen min of meer samen met het nieuwe tienjarige contract dat de KLM vorige maand in New York met haar Amerikaanse partner Northwest Airlines heeft afgesloten waardoor de burelen op het hoofdkantoor in Amstelveen een nieuw soort elan uitstralen. De bijna zwierige presentatie waarmee KLM's tweede man Abrahamsen gisteren de cijfers toelichtte was in ieder geval opmerkelijk.

Abrahamsen maakte gisteren van zijn hart geen moordkuil. Hij gaf onomwonden toe dat de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia momenteel de eerste optie van de KLM is voor mogelijke samenwerking in Europa. Met andere gegadigden wordt op dit moment zelfs niet eens gepraat. Alitalia is ook in de ogen van KLM-partner Northwest de beste keus. De Amerikanen beschouwen de nieuwe luchthaven van Milaan na Schiphol als de beste mogelijkheid om Europa binnen te vliegen; het feit dat Alitalia nog een staatsmaatschappij is en voor mogelijke samenwerking meer lijkt aangewezen op Air France - eveneens een staatsluchtvaartmaatschappij - ten spijt. Een politieke deal waarbij Frankrijk het streven van Italië ondersteunt om deel te nemen aan de groep landen die als eerste deelnemen aan de EMU in ruil voor samenwerking Alitalia-Air France is derhalve allesbehalve denkbeeldig. Maar Abrahamsen vertrouwt op andere krachten. “Wij hebben als Nederland internationaal toch de reputatie dat we ondanks alles toch veel voor elkaar krijgen. We staan bekend als flexibel en slagen er soms tegen alle logica in dingen tot stand te brengen.”

Hij verhaalt van zijn onderhoud met een Amerikaanse bankier die hem ooit vroeg naar de omvang van KLM. “Toen ik vertelde dat we een omzet hebben van 12 miljard zei hij mooi. Toen ik vervolgens vertelde hoe groot Nederland was reageerde hij ongelovig: zo'n omzet als luchtvaartmaatschappij in zo'n klein land, dat kan niet.” Abrahamsen uit zich behoedzaam over de lopende besprekingen met Alitalia om een alliantie aan te gaan, maar de ondertoon van zijn betoog is optimistisch. Hij verwacht dat er voor eind maart (als het boekjaar afloopt) nadere mededelingen over zullen komen. Datzelfde is het geval met betrekking tot de samenwerking binnen de KLM-groep (KLM, Transavia en Martinair). Een ander heet hangijzer binnen de KLM.

Ook de grenzen aan de groei die door de politiek aan Schiphol zijn gesteld kunnen Abrahamsen met betrekking tot de toekomst van de KLM niet uit zijn evenwicht brengen. Hij voorspelt voor dit jaar zelfs het beste bedrijfsresultaat en de hoogste nettowinst voor de KLM ooit. “Ik ben van nature optimistisch”, onderstreept Abrahamsen nog eens.

Topman Leo van Wijk heeft de afgelopen weken overleg gevoerd met minister Jorritsma (Verkeer) over de toekomst van Schiphol waar de KLM en haar partners (Transavia, Martinair, Air UK en Eurowings) zeven van de tien terminals bezetten. Is dat overleg zo goed verlopen dat de KLM nu al conclusies kan trekken dat de onrust rond Schiphol de positie van KLM als mega-carrier in de toekomst niet bedreigt? “Daar kan ik nog niets over zeggen”, zegt Abrahamsen. “Maar we zouden als directie wel erg slecht bezig zijn als we prognoses ventileren zonder de signalen die we van derden krijgen daarin te betrekken.”

De nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Northwest heeft iedereen bij de KLM er van doordrongen dat succes vooral een kwestie is van teamwork. “Het is net voetbal”, zegt de van huis uit Rotterdamse bankier Abrahamsen. “Het gaat om de uitstraling van je organisatie.”