Parkeerplaats bij Calais is leeg; Wegblokkades Franse vrachtwagenchauffeurs grote delen West-Europa

CALAIS, 4 NOV. De meest gefilmde Franse vrachtauto in een blokkade is een gele truck met oplegger van P&O Ferrymasters. Hij verspert de ingang voor vrachtauto's die in Calais aan boord gaan van de ferry's van P&O, Stena en Sealink die naar Dover varen. Zeven cameraploegen, onder andere van de BBC, filmden gistermiddag de auto die is volgeplakt met vakbondsaffiches van het type 'Wij gaan door'. Omdat de ferrydiensten over het Kanaal de blokkade-acties van de Franse chauffeurs al dagen zagen aankomen, is het vrachtvervoer per schip tussen Engeland en het continent omgeleid naar Oostende en Zeebrugge.

Het gigantische parkeerterrein voor vrachtauto's bij Calais is vanmorgen helemaal leeg. Ook vanuit Duinkerken - waar een grote olieraffinaderij wordt bewaakt door honderd man oproerpolitie - en Boulogne vertrekken de ferry's zonder vrachtauto's. Toeristen die hun auto daar en vanuit Engeland meenemen worden niet gehinderd.

Aan de Frans-Belgische grens bij Duinkerken is een 'barrage filtrant': op de smalle weg langs het Kanaal naar Veurne zijn elf vrachtauto's zo opgesteld dat alleen personenauto's kunnen passeren. Vrachtrijders die van en naar de Franse Kanaalhavens reden, maakten veel gebruik van deze weg voordat begin dit jaar de autoweg Duinkerken-Oostende gereed kwam. “Ook vandaag kwamen er nog zes Belgen en Nederlanders, die hebben we geholpen om te keren”, zegt George Contou, de leider van het stakerscommando dat de blokkade bewaakt.

Dat George de aanvoerder is, blijkt als twee gendarmes arriveren met een fax, die naar beste Franse tradities bestemd is voor de 'responsable'. De gendarmes lijken uit de film te zijn gestapt: de kleinste draagt een martiale snor onder een grote zonnebril, en de grootste en dikste lijkt sprekend op Laurel Hardy, pretogen, een zwart snorretje en een uniform dat lijkt te barsten. De fax voor de stakers is afkomstig van minister van Transport Gaysot en bevat het onderhandelingsresultaat van zondagmiddag dat aanleiding was de blokkades op te richten. De boodschap wordt met hoongelach ontvangen. De gendarmes lachen mee.

Zes van de elf vrachtauto's die de blokkade vormen, zijn van Britse bedrijven, vier van P&O Ferrymasters, alle met Franse kentekens. Dat is geen toeval, zegt George Contou. Het Franse transportbedrijf van P&O ontsloeg begin dit jaar in Calais wegens inkrimping vijftien Franse chauffeurs. “Als vuil aan de kant gezet”, zegt een staker. En de gendarmes die weten hoe het in de wereld van de vrachtrijders toegaat, knikken vol begrip. Dan komen er meer verhalen, over hoe weinig de Engelse truckers verdienen, nog minder dan de 6.500 francs netto (zo'n 2.300 gulden) die een Franse chauffeur gemiddeld (zonder toeslagen) per maand krijgt. En dat hun vakbonden niet durven staken.

George Contou heeft nog een vraag. De autoweg Oostende-Duinkerken-Calais staat bekend als de 'corridor' waar vrachtwagens die de ferryboten moeten halen op zondagavond voor tien uur, als het zondagse rijverbod nog geldt, werden getolereerd. “Op de corridor zag je zondag vooral Hollanders. Voor ons geldt de zondagsrust, het is een dag om bij je familie te zijn. Is Nederland geen christelijke natie meer?”

    • Jan Gerritsen