Frankrijk blijft geblokkeerd, druk opgevoerd

PARIJS/ROTTERDAM, 4 NOV. De onderhandelingen in het Franse wegvervoer zijn vanmorgen hervat, maar na twee uur zonder resultaat afgebroken. Intussen wordt de internationale druk op Frankrijk opgevoerd. Het land blijft geblokkeerd op de tweede dag van een staking die zorgt voor toenemende benzineschaarste en economische schade.

De Nederlandse minister Jorritsma (Verkeer) wil nog deze week een Europese Transportraad bijeenroepen. Zij vindt dat Frankrijk de schade moet betalen van de blokkades. Ook vanuit Spanje en Groot-Brittannië wordt de politieke druk op Frankrijk opgevoerd.

De Franse premier zou naar verwachting vanmiddag een verklaring afleggen. Hij probeert de partijen zo snel mogelijk terug te brengen aan de onderhandelingstafel, zonder te worden beschuldigd van een gebrek aan begrip voor de actievoerende chauffeurs. Zijn minister van transport, de communist Gayssot, zou vanmiddag praten met vakbonden en actievoerders.

Vanmorgen waren de meeste snelwegen min of meer berijdbaar, maar op meer dan 130 punten waren blokkades opgericht. De grensdoorgangen werden vrijgehouden, maar vrachttreinen bij de Kanaaltunnel werden vanochtend niet doorgelaten. Vooral de grote overslagterreinen en brandstofdepots bleven afgegrendeld. Sommige benzinestations zijn uitverkocht; andere leveren nog maar voor 50 gulden per klant of bevoorraden alleen politie en hulpdiensten.

De stakende chauffeurs werken, anders dan tijdens hun staking van november vorig jaar, met lichte middelen, verzetten zich niet tegen de politie en richten snel nieuwe barrières op als zij ergens worden verdreven.

Gisteren hebben zich de eerste incidenten voorgedaan, met name bij Villefranche, iets ten noorden van Lyon. Spaanse vrachtwagenchauffeurs die vastzaten forceerden een doortocht toen zij door Franse stakers werden tegengehouden. Daarbij zijn stevige klappen gevallen. Eén Franse actievoerder werd gewond. De politie greep in, waarop de stakers besloten de Spanjaarden door te laten.

Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) waren gisteravond ongeveer honderd Nederlandse chauffeurs vastgelopen, maar de meesten van hen zijn inmiddels ontsnapt. “Wij krijgen nu geen enkele melding meer van chauffeurs die vastzitten”, zegt een woordvoerster van TLN.

De woordvoerster van Neil Kinnock, Europees commissaris voor transport, heeft gisteren gezegd dat de Franse regering de “juridische taak” heeft het vrije verkeer van goederen op het Franse grondgebied te garanderen. De Europese Commissie heeft toegezegd eventuele schadeclaims van buitenlandse bedrijven te zullen steunen.

Van de schade die vervoerders vorig jaar leden, toen de Franse wegen twaalf dagen waren geblokkeerd, zijn vorig jaar december vijf claims van Engelse vervoerders toegekend na een soort spoedprocedure. Sindsdien is de Franse overheid terughoudend. Deze week heeft een Engels advocatenkantoor, dat 207 Nederlandse zaken vertegenwoordigt, twintig schadeclaims over 1996 ingediend, waarvan zeven voor Nederlanders.

Pagina 17: Vervoerders toch naar Frankrijk

De meerderheid van de Nederlandse vervoersbedrijven heeft vanochtend toch vrachtwagens naar Frankrijk gestuurd, zegt een woordvoerder van TLN. “Stilstaan kost ook geld. Door te rijden is het bedrijf tenminste in beweging, ook al lijdt het schade.”

De Nederlandse belangenorganisaties, die de schade op 3 miljoen gulden per dag schatten, proberen via de internationale wegvervoerorganisatie IRU juridische stappen te nemen tegen de Franse staat en de Franse vakbonden.

Het blijkt mogelijk om de wegblokkades te omzeilen. Van het bedrijf Breda Transport rijden bijvoorbeeld alle zestig wagens in Frankijk nog rond, met hulp van mobiele telefoons begeleid vanuit het hoofdkantoor. Chauffeur Toine Poppelaars vertrok gisteravond om half zeven uit Brabant en arriveerde vanochtend om negen uur op zijn los-adres in de buurt van Lyon. Hij was 3,5 uur trager dan normaal. “De meeste snelwegen waren nog vrij”, zei Poppelaars vanuit Franrkijk. Hij had ongeveer honderd kilometer over binnenwegen moeten rijden.

Van het overslaan van de acties naar andere branches in Frankrijk is nog niets te merken. Hoewel de spoorwegen met hun hoge vakbonds-organisatiegraad al genoemd zijn voor mogelijke solidariteits-acties, rijden alle treinen normaal.

Volgens Marc Blondel, de leider van de landelijke vakcentrale Force Ouvrière, is de harde opstelling van de werkgevers in het wegvervoer ook een vorm van wraak op de regering. Premier Jospin heeft in oktober een salaris-conferentie met werkgevers en werknemers zonder overeenstemming afgerond met de mededeling dat de regering tegen het jaar 2000 de 35-urige werkweek dwingend via wetgeving in alle bedrijfstakken zou invoeren. De Franse werkgevers zijn daar in zijn algemeenheid niet van gediend. In het wegvervoer ontkennen de werkgevers dat hun houding daar iets mee te maken heeft. De grootste organisatie van ondernemers UFT raadpleegt vandaag haar leden en zou vanavond of morgen de onderhandelingstafel weer opzoeken.

In Noord-Frankrijk heeft Renault haar autofabriek in Douai voorlopig gesloten. Dankzij het just-in-time systeem van bevoorrading is de productie van Mégane- en Scénic-auto's al onmogelijk geworden na één dag blokkades. Bij Lille kwam ook de vrachtwagen vast te zitten van de Britse popgroep Oasis. De drie liefdadigheidsconcerten van de groep zijn afgelast.