EU bekijkt steun aan pomphouders

DEN HAAG, 4 NOV. De Europese Commissie stelt een onderzoek in naar de compensatieregeling die de Nederlandse regering heeft ingesteld voor pomphouders in de Nederlands-Duitse grensstreek. Nagegaan wordt of deze vorm van staatssteun in strijd is met de Europese concurrentieregels.

Dit schrijft Europees commissaris Van Miert (Mededinging) in een brief van 11 september aan Europarlementariër M. Thyssen (EVP), die een schriftelijke vraag had gesteld over deze vorm van staatssteun. Volgens Van Miert had de maatregel aangemeld had moeten worden bij de Commissie en stelt de Commissie nu “bij de betrokken lidstaat een onderzoek in”.

Het ministerie van Financiën toonde zich vanmorgen zeer verbaasd over de aankondiging van Van Miert. Financiën is naar eigen zeggen nog met de Commissie in correspondentie over de vraag òf de staatsteun moet worden gemeld.

Na de laatste accijnsverhoging van 1 juli hebben veel pomphouders omzet zien wegvloeien naar Duitsland. De pomphouders aan de grens krijgen nu acht cent accijns per liter verkochte benzine terug als ze binnen tien kilometer van de grens zijn gevestigd. Tussen tien en twintig kilometer van de grens krijgen ze vier cent per liter terug.

Financiën gaat ervan uit dat deze steun niet gemeld hoeft te worden, omdat de steun zou vallen onder de 'de minimis'-regel. Die regel bepaalt dat steun kleiner dan 100.000 ecu in drie jaar tijd niet aangemeld hoeft te worden. “Onduidelijk is echter of die grens geldt voor een pomp of voor een pomhouder, die meerdere pompen kan hebben. In augustus hebben wij de Commissie dan ook per brief gevraagd om duidelijkheid op dit punt ”, zegt een woordvoerster van Financiën. De woordvoerder van Van Miert was vanmorgen niet bereikbaar voor een nadere toelichting op dit punt.

Bij de accijnsverhoging ging het kabinet er nog vanuit dat Duitsland ook de accijnzen op benzine zou verhogen. Dat gebeurde uiteindelijk niet. Premier Kok concludeerde daaruit onlangs dat dergelijke verhogingen meer dan ooit in Europees perspectief bekeken zullen moeten worden.

Onder druk van de Tweede Kamer zag het kabinet onlangs ook af van een verhoging van de benzine-accijns per 1 januari. Het verhoogde in plaats daarvan de wegenbelasting voor grotere auto's.