Voorzitter TLN wil kort geding aanspannen tegen Franse actievoerders; 'We stevenen af op een weg-infarct'

De wegvervoersorganisatie TLN vreest dat de acties in Frankrijk zeker net zo lang zullen duren als vorig jaar. Toen leed het Nederlandse bedrijfsleven 80 miljoen gulden schade.

ZOETERMEER, 3 NOV. In het crisiscentrum van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in Zoetermeer groeit het aantal zwarte kruisen op de wegenkaart van Frankrijk ieder uur. Zodra er blokkades zijn bijgekomen, krijgen alle 7.000 aangesloten wegvervoersbedrijven automatisch een fax met een nieuw overzicht van alle knelpunten.

Algemeen voorzitter ir. K.J. Noordzij van TLN pleit voor een wettelijk verbod van blokkades op de grote, doorgaande wegen. “Werknemers hebben het recht om actie te voeren, maar het geeft geen pas als de Franse chauffeurs volstrekt onschuldige collega's in problemen brengen.”

Vorig jaar leden Nederlandse vervoerders in totaal 130 miljoen gulden schade door wegblokkades in onder meer Frankrijk, Denemarken, Griekenland en Spanje. Daarvan was 40 miljoen gulden het gevolg van de acties in Frankrijk, die twaalf dagen duurden. De totale schade, inclusief die van de opdrachtgevers, was het dubbele.

Hoeveel vrachtauto's komen er nu in problemen?

“Nederlandse vrachtauto's verzorgen jaarlijks een half miljoen 'ritten' in en door Frankrijk. Wekelijks rijden er dus 5.000 Nederlandse vrachtauto's in Frankrijk. Met groente, fruit, vlees en tientallen andere producten. Deze blokkades zijn een ramp. De acties kostten Frankrijk vorig jaar een half procent economische groei.”

Wat kosten de blokkades in Frankrijk het Nederlandse bedrijfsleven?

“Wij schatten de kosten op 3 tot 4 miljoen gulden per dag voor de vervoerders, en waarschijnlijk eenzelfde bedrag voor onze opdrachtgevers, de verladers. De omzetderving van een stilstaande vrachtauto is duizend gulden per dag. Een vrachtauto met chauffeur kost honderd gulden per uur.”

Wat doet TLN om de schade te beperken?

“We zullen via de International Road Union een kort geding aanspannen tegen de stakers. Wij vinden dat er corridors moeten komen, de E-routes, die vrij blijven van dit soort problemen. Vrij vervoer van goederen en personen is een grondrecht. Als er toch acties volgen, zouden de stakers zwaar beboet moeten worden. Daarmee kunnen dan de gedupeerden betaald worden.”

Is er alternatief vervoer?

“Nauwelijks. Om 10 procent van het vervoer per vrachtauto voortaan met de trein te doen, moet de capaciteit van de spoorwegen verdubbelen - en daarvoor moeten nog heel wat hindernissen verdwijnen. Deze ramp laat weer eens zien hoe afhankelijk de maatschappij is van wegvervoer. Over een paar dagen zijn de schappen in de supermarkten leeg. En het lijkt alsof we vergeten dat we in Nederland ook dagelijks met blokkades te maken hebben, alleen heten ze dan files. Dat is een sluipend gif. Europa stevent af op een weg-infarct.”

Is de schade ergens te verhalen?

“Dat blijkt moeilijk. We willen de schade van vorig jaar verhalen bij de beheerder van de Franse wegen, de prefecturen. Een Engels advocatenkantoor is bezig vijf zaken voor te bereiden. Het blijkt niet eenvoudig om te bewijzen dat er schade was. Daarom hebben we chauffeurs nu aangeraden zo veel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen.”