Radio beeld

Foto: Zo'n 30.000 liefhebbers van klassieke muziek verkneukelen zich wekelijks over de 'brandende vragen' die in de quiz-achtige radio-programma Diskotabel worden behandeld. Menno Feenstra, verbonden aan het chique operafestival Glyndebourne in Engeland waar hij de casting doet, leidt de soms amusante discussies.

Cd's met opnamen van Mozarts KV 238, Ravels Daphnis et Chloé of de fluitsonates van Telemann worden dan door een panel kritisch beoordeeld. Kwalificaties over de klankkleur, verlies van boventonen, flexibiliteit van het tempo, polyfonie, scherp of dof geluid, spanningsbogen, ritmische accenten, harmonische kleurtjes en 'priegeltjes en fluistertjes' klinken door de ether. Twee keer per maand komt Feenstra naar Nederland om het programma voor twee uitzendingen tegelijk op te nemen. Eindredacteur Clarijalke Barkhuis - al sinds 1982 aan Diskotabel verbonden - verklaart het succes door de kijkjes in de keuken van de klassieke muziek. Zij probeert het programma zo breed mogelijk te maken. “Alles komt aan bod. Ik zeg wel eens ik maak een klassiek consumentenprogramma met amusementswaarde. Het is echter niet belerend of educatief.”

In het panel van vier zitten altijd een vrouw en een uitvoerend musicus. “Luisteraars stellen een vaktechnische uitleg op prijs omdat daarmee de muziek inzichtelijk wordt gemaakt. Er zijn overigens musici die niet mee willen doen omdat zij weigeren over anderen te oordelen. Het programma wordt uitgezonden zoals het is opgenomen. We monteren niet. Daarom denken mensen ook altijd dat het live is. Een keer heb ik moeten ingrijpen. Toen kreeg het panel de slappe lach en dat hield maar niet op.” NPS, Radio 4, elke zondagmiddag van 16.30 tot 18.00u. (Foto NRC Handelsblad, Rien Zilvold)