NS houdt vast aan geplande prijsverhoging

DEN HAAG, 3 NOV. Directeur R. den Besten van de Nederlandse Spoorwegen is niet van plan de tariefsverhoging voor treinkaartjes en abonnementen volgend jaar aan te passen aan de wensen van de Tweede Kamer.

Den Besten reageert hiermee op het debat van vorige week in de Kamer over de Nederlandse Spoorwegen. Daar kreeg de NS het verwijt 'onbehoorlijk' te handelen en 'reizigers de auto in te jagen'.

“Een trouwe klant is nog geen goede klant”, liet Den Besten afgelopen zaterdag in de Volkskrant weten. Hij doelde daarmee op de door de NS voorgestelde beperking van de abonnementen. Gezinsleden van houders van NS- en OV-jaarkaarten mogen na 1 juni in de spits niet meer tegen een sterk gereduceerd tarief reizen. Bovendien gaat de prijs van de abonnementen omhoog met maximaal zeven procent.

Den Besten: “We hebben geen behoefte aan een imago dat het bij ons niets kost. Bovendien denk ik niet dat er veel mensen zullen afhaken.” Volgens de NS-directeur is de prijsverhoging acceptabel. Ook de verhouding prijs-kwaliteit is in orde, stelde hij. “Vijfentachtig procent van de treinen rijdt op tijd. Dat is te laag, maar de punctualiteit van de auto is nog lager.”

VVD-minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) zegde vorige week bij de behandeling van de begroting van haar ministerie onder druk van de Kamer toe een gesprek te zullen hebben met de NS. Zij liet echter direct weten dat de Kamer “daar niet te veel van moest verwachten”. Ook Den Besten ziet niets in nieuwe gesprekken met de minister. De NS blijft met de huidige tariefverhoging namelijk binnen de in 1995 gemaakte afspraken.

Den Besten: “De Kamerleden die nu klagen hebben erbij gezeten toen wij het contract met de overheid afsloten. Tot achter de komma is er over de tarieven gesproken. Er is geen Kamerlid dat het niet wist”. De NS heeft de prijzen sinds de verzelfstandiging minder snel laten stijgen dan de overheid deed toen NS nog een staatsbedrijf was.

D66, PvdA en GroenLinks vinden desondanks dat Jorritsma de prijsverhoging in de spits met een aanvullend contract moet afkopen. Het contract dat de overheid met de NS heeft gesloten, wordt dan eenmalig opengebroken en de minister kan met enkele miljoenen steun aan de spoorwegen de voorgenomen tariefverhoging alsnog voorkomen, stellen de drie fracties.