Kleumen in de mist, de 'camions' zijn onderweg

LILLE, 3 NOV. Een kleine groep chauffeurs en enkele sympathiserende militanten van de socialistische vakbond Force Ouvrière staan te kleumen in de koude mist die het noorden van Frankrijk al de gehele dag in zijn greep heeft. Het is half tien zondagavond. De acht hekken van de MINES, de centrale groente- en fruitmarkt van Lille, zijn hermetisch gesloten.

“De eerste camions zijn uit Roubaix onderweg”, meldt vakbondsman René Duemme, die voortdurend via de mobiele telefoon op de hoogte wordt gehouden van het verloop van de blokkadeacties van zijn collega-vrachtwagenchauffeurs. Nog een half uur kleumen dus.

Om tien uur beginnen de blokkades, zo hadden de drie vakbonden van vrachtautochauffeurs, waaronder Force Ouvrière, gisteren in de loop van de dag aangekondigd. In Lille, de metropool van Noord-Frankrijk, zijn drie strategische doelen bepaald - twee algemene distributiecentra, een bij de plaatselijke luchthaven Lesquin en het Centre Routier International ten oosten van de stad. En de MINES dus, de Marchés d'Intérêts Nationales, van waaruit een groot deel van Noord-Frankrijk van groente en fruit wordt voorzien. “Blokkades van autowegen zijn nog lang niet aan de orde”, zegt Duemme tussen de vele gesprekken door.

De eerste truck met oplegger die tegen tien uur de brede toegangsweg voor de centrale groente- en fruitmarkt opdraait is geen Franse staker, maar een Westlandse groenterijder, Theo van der Sman uit De Lier. Hij parkeert zijn zestien meter lange gevaarte enkele honderden meters verderop, uit het zicht van de poort van de MINES die zal worden geblokkeerd. Van der Sman heeft alle begrip voor de blokkadeacties van de Franse truckers die “zich niet moeten laten afschepen met halve en gebroken beloften zoals een jaar geleden”. Bij Franse transportbedrijven heersen wantoestanden, “nog erger dan in Nederland, al scheelt het niet veel”, weet hij. “Overal wordt bezuinigd op arbeidskosten.”

Een deel van zijn lading uien, komkommers en druiven is voor de centrale groentemarkt bestemd, maar “wat ik niet kan lossen geef ik tijdelijk in opslag”, zegt Van der Sman.

Hij is niet bang voor wegblokkades zoals vorig jaar, toen Franse truckers het verkeer op talrijke autowegen meer dan een week lang lamlegden. Van der Sman: “Ik ben toen zes keer tussen De Lier en Lille heen en weer gereden; er is altijd wel een sluipweg over de Belgische grens.”

Pagina 13: 'Hardere acties als politie ingrijpt'

Om half elf is de blokkade bij de M.I.N.E.S in Lomme een feit. Tien vrachtauto's, sommige dwars over de weg geplaatst, versperren de twee toegangswegen tot het complex. Politiemannen kijken zonder veel interesse toe. Uit de kleine vrachtauto van actieleider Duemme worden gasflessen, branders en flessen water geladen want de nacht belooft lang en koud te worden.

“Het distributiecentrum bij het vliegveld is volledig afgesloten”, meldt de socialistische actieleider opgewekt. Bij het vliegveld voeren collega's van de christelijke CFDT en de communistische CGT actie. De drie bonden hebben goed gecoördineerd.

“We willen onze buitenlandse collega's niet dwars zitten en schade berokkenen”, verzekert Duemme. “Daarom gaan we nog niet over tot blokkades van autowegen zoals vorig jaar. Tenzij het oorlog wordt met de politie. Als de CRS (oproerpolitie, red.) ons aanpakt, zullen de acties harder worden. Dan gaan we alles lam leggen.”

In de vele vraaggesprekken met de talrijk opgekomen media beklemtoont hij het internationale belang van de acties van de Franse vrachtautochauffeurs. Duemme: “Volgend jaar 1 juli gaat de Europese transportmarkt open voor cabotage. Een buitenlandse transporteur kan dan ook in Frankrijk vracht vervoeren die nu nog uitsluitend aan Franse bedrijven is voorbehouden. Als de sociale toestanden in het Franse wegvervoer tegen die tijd niet zijn verbeterd, komen we allemaal in heel Europa in moeilijkheden.” Het klinkt als een dreigement.

Nog een half uur later, om elf uur, zijn de drie blokkades in Lille volledig.

De radio meldt dat zestig auto's zijn betrokken bij een massale botsing in de dichte mist op de A1, nabij Arras, op de autoweg tussen Lille en Parijs. Twintig mensen zijn gewond van wie drie ernstig. De actievoerders bij de M.I.N.E.S. huiveren.

Een Italiaanse truck met fruit uit Sicilië sluit kalm bij de blokkade aan en wacht op de dingen die komen gaan.

    • Jan Gerritsen